معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه اردکان:
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه اردکان با اشاره به اهمیت کارهای تحقیقاتی گفت: پژوهش، راهکار کلیدی برای مقابله با تحریم‌هاست.
کد خبر: ۶۹۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳ 16 December 2018

علی فتح زاده گفت: دانشگاه اردکان به‌عنوان دانشگاه مادر در شهرستان اردکان، متولی اصلی بخش پژوهش در شهرستان است و همه‌ساله در هفته پژوهش باهدف پررنگ نمودن نقش پژوهش در بخش‌های مختلف زندگی اقدام به بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری می‌نماید.
وی اظهار داشت: اولین روز از هفته پژوهش به نام پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه نام‌گذاری گردیده است. ما زمانی در دانشگاه می‌توانیم یک پژوهش کاربردی و مفید را داشته باشیم که ریشه‌های آن در مدارس به‌خوبی شکل‌گرفته باشد. متأسفانه ما شاهد آن هستیم که در بعضی از مقاطع، پژوهش مسیر درستی را طی نکرده است . به‌عنوان‌مثال باید بپذیریم در کنار کارهای بسیار خوبی که انجام‌شده و مایه افتخار است متأسفانه یک سهل‌انگاری بزرگی رخ‌داده و آن‌هم ورود بی‌پروای اینترنت به حوزه خانواده و عدم آموزش کاربرد صحیح آن به دانش‌آموزان به‌عنوان فراگیرترین مخاطبین این شبکه جهانی است.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه اردکان گفت: جدا از مسائل عدیده‌ای که مترتب استفاده بی‌مهابا از فضای اینترنت است اگر از بُعد پژوهشی بخواهیم به آن بپردازیم باید اذعان داشت در بسیاری از مدارس پژوهش‌های دانش‌آموزی مترادف شده است با صرفاً گوگل کردن کلیدواژه‌ها و سپس کپی کردن رکوردهایی که نمایش داده‌شده است و این آفتی است که در دانشگاه‌ها نیز رفته‌رفته رخنه کرده است. لذا باید بین پژوهش کردن و کپی کردن از موتورهای جستجو تفاوت قائل شد. برای اصلاح این روند باید آموزش شیوه صحیح پژوهش در کنار استفاده حرفه‌ای از موتورهای جستجو و اینترنت را از مدارس آغاز کرد و دانشگاه اردکان این آمادگی را دارد که شیوه‌‌های صحیح پژوهش را به علاقه‌مندان به‌ویژه دبیران و دانش آموزان آموزش بدهد.
وی افزود: این دانشگاه دارای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مجهز و اساتید متخصص در رشته‌های مختلف است. یکی از وظایف ما جهت دادن و هدایت ایده‌های سرگردان است و در این راستا ما از ایده‌های دانش آموزان و دانشجویان استقبال می‌کنیم و این آمادگی راداریم که ایده‌هایی که قابلیت عملیاتی شدن را داشته باشند باراهنمایی اساتید به مرحله تجاری‌سازی برسانیم.
این مقام مسئول گفت: خوشبختانه در دانشگاه اردکان پتانسیل‌های بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف سلامت روان، مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی و دامپزشکی وجود دارد و علیرغم اینکه دانشگاه اردکان، یک دانشگاه جوان است بر اساس معیارهای بین‌المللی و علم‌سنجی در رتبه‌های بسیار خوبی قرار داریم که مایه افتخار است.
وی اظهار داشت: دانشگاه اردکان برای اولین بار در یک اقدام ابتکاری دفتری تحت عنوان کلینیک صنعت و دانشگاه را در محل شهرک صنعتی اردکان افتتاح کرد که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته اساتید دانشگاه در این دفتر مستقرشده و به بررسی و رفع چالش‌هایی که صنعت و جامعه با آن روبرو هستند خواهد پرداخت.
وی گفت: هم‌اکنون دانشگاه اردکان دارای 68 عضو هیئت‌علمی است که تاکنون بیش از 300 مقاله علمی منتشر نموده‌اند که  بالغ‌بر 3300 ارجاع به این مقالات داده‌شده است. همچنین اساتید این دانشگاه تاکنون 20 عنوان کتاب را به رشته تحریر درآورده‌اند و 18 طرح پژوهشی کاربردی و تقاضامحور توسط دانشگاه به اتمام رسیده است. دانشگاه اردکان تاکنون دو مورد اختراع نیز در مجامع بین‌المللی به ثبت رسانده است.
فتح زاده افزود: دانشگاه اردکان بر اساس نظام رتبه‌بندی ISC در بین دانشگاه‌های جامع در رتبه 61 قرار دارد که با توجه به تازه تأسیس بودن، جایگاه قابل‌قبولی است هرچند که به آن قانع نیستیم.
وی با اشاره به اهمیت و تأثیر پژوهش تصریح کرد: در شرایط فعلی که ما در تحریم هستیم به‌جرئت می‌توان گفت که آن چیزی که می‌تواند به معنای واقعی کلمه ما را از تحریم‌ها نجات بدهد این است که به پژوهش بها بدهیم و به آن به‌عنوان یک راهکار کلیدی نگاه کنیم. پژوهش یکی از شاه‌کلیدهای مقابله با تحریم‌هاست.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه اردکان در پایان گفت: رسانه‌ها می‌توانند قدرت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را به جامعه و صنعت نشان دهند. اگر این پتانسیل‌ها معرفی شود موجب خواهد شد که صنایع نگاه‌های خود را به درون کشور و دانشگاه‌ها معطوف نمایند و این مسئله وابستگی ما را به خارج از کشور کاهش خواهد داد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار