مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه مطرح کرد
مدیر اداره جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: آبی که در طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی از سفره صرفه‌جویی شده با میزان مصرف 5 سال آب شرب شهرستان برابری می‌کند.
کد خبر: ۶۹۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 17 December 2018

مهدی غیب اللهی اظهار کرد: در حال حاضر همه مردم و کشاورزان پذیرفته‌اند که آب در حال اتمام است و ما باید از همین مقدار آبی که داریم استفاده بهینه داشته باشیم.
مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه اذعان کرد: با توجه به اینکه 35 درصد اشتغال مردم ابرکوه در بخش کشاورزی است باید اهمیت بیشتری برای این موضوع قائل باشیم. در همین راستا با اقدامات انجام شده از سوی جهاد هم‌اکنون 3 هزار هکتار از اراضی ابرکوه به‌صورت تحت‌فشار آبیاری می‌شود و 4 هزار هکتار سطح زیر کشت نیز به پسته اختصاص دارد که ازجمله محصولات کم آبخواه است.
غیب اللهی با بیان اینکه آبیاری تحت‌فشار هیچ‌گونه تنش آبی برای درختان بویژه درختان زردآلوی بالای 20 سال نداشته است، افزود: بار ندادن و آفت‌زدگی برخی از محصولات همچون پسته به خاطر تغییر اقلیم و گرمای فروردین ماه شهرستان است. بدین ترتیب که به‌عنوان‌مثال درخت پسته اکبری 1200 ساعت سرمای زیر صفر نیاز دارد که 2 سال است در ابرکوه محقق نمی‌شود.
وی به طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: آبی که در طرح خاموشی از سفره صرفه‌جویی شده با میزان مصرف 5 سال آب شرب شهرستان برابری می‌کند که این رقم کوچکی نیست؛ لذا اگر با همین مقدار آب کمی هم که داریم درست مدیریت کنیم، نه تنها به کشاورزی لطمه نمی خورد بلکه با مدیریت صحیح و استفاده از گلخانه و محصولات کم آبخواه افزایش تولید هم خواهیم داشت.
غیب اللهی تصریح کرد: در دنیا به ازای هر مترمکعب 3 تا 4 کیلوگرم محصول برداشت می‌شود که این آمار در ایران یک کیلو و 200 و بعضاً تا 800 گرم است. ضمن اینکه در کشوری مانند هلند به ازای هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی 4 لیتر آب مصرف می‌شود درحالی‌که این عدد در ایران 500 لیتر است.
این مقام مسئول با بیان اینکه مصرف بیش‌ازحد آب در کشور ما برای کشاورزی ناشی از کشاورزی  غیرعلمی و بدون مدیریت است، افزود: ما باید در کشور به سمت تولید و بهره‌وری بالا و مصرف حداقل آب حرکت کنیم.
وی یادآور شد: بیشترین تسهیلات و بلاعوض بخش کشاورزی توسط دولت در این شرایط اقتصادی به اجرای سیستم آبیاری نوین اختصاص‌یافته است. بدین ترتیب که برای چاه‌های عمده مالک 50 و برای خرده‌مالک‌ها 85 درصد بلاعوض تاکنون پرداخت شده است.
غیب اللهی با تأکید بر اینکه ما نباید اجازه دهیم آب هدر رود، عنوان کرد: اولین و مهم‌ترین اولویت ما از مسئولین این است که موضوع برداشت آب از منابع بالادست ابرکوه (استان فارس) را پیگیری کرده تا آنان نیز برداشت‌های خود را مدیریت کنند.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه ابراز کرد: باوجوداینکه گندم و کلزا ازجمله محصولات آبخواه بوده و سیاست‌های کلان هدایت کشاورزی به سمت گیاهان کم آبخواه است؛ اما به دلیل اینکه دو محصول نامبرده ازجمله محصولات استراتژیک است،  کاشت آن از تعهدات وزارت جهادکشاورزی است.
وی با بیان اینکه از کاشت گندم حمایت می‌شود، اذعان کرد: کشور ما در شرایط حساس تحریم قرار گرفته و باید در زمینه محصولات استراتژیک مثل گندم خودکفا باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار