مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد با بیان این‌ که خشکسالی عامل غیراقتصادی شدن باغات گردو شده است گفت:‌ جایگزین کردن کشت زعفران و گیاهان دارویی به جای کشت گردو در دستور کار جهاد کشاورزی استان یزد قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۹۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 17 December 2018

«یدالله جوادپور» با بیان این که کاشت درخت گردو برای استان از اهمیت بالایی برخوردار است،‌ اظهار کرد: استان یزد با سطح یک هزارو هشتاد و پنج هکتار باغات گردو در سال گذشته 765 تن محصول گردو تولید کرده است .
وی با اشاره به این‌ که میزان محصول گردوی برداشتی در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد رشد داشته است، افزود: توصیه‌های فنی کارشناسان در خصوص تغذیه مناسب درختان مهمترین دلیل افزایش تولید در سال جاری بوده است .
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد با بیان این‌ که 65 درصد محصول برداشت شده از شهرستان تفت بوده است، گفت: 15 درصد هم از شهرستان مهریز و مابقی از سایر نقاط استان برداشت شده است .
وی کاهش میزان آب قنات‌های استان را مشکل جدی فعالان این حوزه دانست و تصریح کرد: به دلیل این‌که گردو در مناطق کوهپایه‌ای تولید می‌شود کاهش میزان بارندگی در این مناطق باعث هجوم پروانه چوبخوار گردو شده است .
جوادپور خشکسالی را عامل غیراقتصادی شدن باغات گردو برشمرد و گفت: این امر باعث کاهش سطح زیر کشت و نابودی بسیاری از درختان کهنسال گردو در مناطق کوهستانی شده است .
وی با اشاره به این‌ که گردو مصرف آب بالایی دارد خاطرنشان کرد: به دلیل خشکسالی و کمبود آب برنامه کاهش سطح زیر کشت گردو در دستور کار داریم تا بتوانیم گیاهان کم آبخواه نظیر زعفران و گیاهان دارویی را جایگزین آن کنیم .
این مسئول در پایان تغییر پیوند پایه‌های گردوی نامرغوب از طرح عملیات سرشاخه کاری را از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: با استفاده از این روش می‌توان گردوهای نامرغوب را با پیوند زدن به گردوهایی مرغوب تبدیل کرد که در طی دو سال گذشته در باغات بسیاری از متقاضیان انجام شده است .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار