خاندان و فرزندان ائمه معصوم نقشی بزرگ در تاریخ تشیع دارند به گونه‌ای که حضور آن ها در تاریخ و فرهنگ ایرانیان مسلمان غیرقابل انکار است .
کد خبر: ۶۹۲۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸ 18 December 2018

حضرت معصومه(س) دختر امام موسی کاظم(ع) در زمره چنین شخصیت‌های است که از جنبه‌های فکری، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی بر تاریخ و اجتماع مسلمانان اثر گذاشتند .
امروز 27 آذرماه،دهم ربیع الثانی مصادف با وفات حضرت معصومه(س) بانوی بزرگوار جهان تشیع است .
ایشان در اول سال 173 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود، پدرش امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر(ع) و مادرش حضرت نجمه بود که به علت پاکی و طهارت نفس به او طاهره می‌گفتند .
دیری نپایید که در همان سنین کودکی با مصیبت شهادت پدر گرامی خود مواجه و پس از آن برادر ارجمندشان حضرت رضا(ع) عهده‌دار امر تعلیم و تربیت خواهران و برادران شد .
پس از ورود امام رضا(ع) در سال 200 هجری قمری به خراسان، حضرت معصومه(س) پس از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از شهر مدینه به سمت ایران حرکت و در 23 ربیع الاول وارد قم شد .
آن حضرت در این شهر مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت؛ آن بزرگوار بعد از 17 روز اقامت در قم به دلیل بیماری در این شهر بستری و نهایتاً در تاریخ 10 ربیع الثانی سال 201 هجری قمری دیده از جهان فرو بست .
شیعیان پیکر این بانوی با کرامت را تشییع و در منطقه‌ای به نام بابلان «حرم کنونی» که متعلق به «موسی‌بن خزرج» یکی از اشراف و بزرگان قم بود به خاک سپردند؛ موسی بن خزرج سایبانی از بوریا بر فراز قبر معصومه فاطمه قرار داد تا این که در سال ۲۵۶ زینب دختر امام جواد (ع) که برای زیارت مزار عمه خود، به قم آمده بود، بقعه‌ای بر فراز آن بنا کرد .
امروزه قم به وابسته حرم حضرت معصومه فاطمه(س) یکی از مهمترین شهرها و اماکن زیارتی ایران شناخته شده و هر ساله میزبان سیل عظیمی از مشتاقان اهل بیت از کشورها و مناطق مختلف جهان است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار