رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه‌ای یزد:
رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه در 9 ماهه اول سال جاری 194 حلقه چاه غیرمجاز توسط اکیپ ویژه شناسایی چاه های غیر مجاز شناسایی شد، اظهار داشت: از این میزان تاکنون تعداد 45 مورد پر و مسلوب المنفعه گردیده و تعداد 101 حلقه نیز مسدود و پلمپ شده است.
کد خبر: ۶۹۷۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 07 January 2019

محمدحسین باقری رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد در گفت و گوی اختصاصی با تابناک یزد، با اشاره به عزم شرکت اب منطقه ای در نصب کنتورهای هوشمند بر چاه های آب استان یزد، اظهار داشت: 70 درصد چاه های صنعتی شهرستان یزد، 100 درصد چاه های کشاورزی دشت طاقستان، 80 درصد چاه های کشاورزی نیر-دهشیر، 60 درصد چاه های کشاورزی دشت بهادران، ارنان و دهج مجهز به کنتور هوشمند حجمی شدند که برنامه ریزی گردیده ضمن اهتمام بیشتر تا سال آینده نصب کنتور هوشمند در حوزه مرکزی یزد به اتمام خواهد رسید.

وی در ادامه تصریح کرد: حفاظت و بهره برداری شهرستان های یزد، اشکذر، تفت و مهریز شامل 6 دشت ممنوعه استان به ویژه دشت های ممنوعه بحرانی یزد-اردکان و بهادران برعهده این اداره بوده که 1890 چاه عمیق و نیمه عمیق، 1901 رشته قنات و 187 چشمه  و به عبارتی بالغ بر 60 درصد از منابع آبی استان را شامل می شود.

رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه در 9 ماهه اول سال جاری 194 حلقه چاه غیرمجاز توسط اکیپ ویژه شناسایی چاه های غیر مجاز شناسایی شد، اظهار داشت: از این میزان تاکنون تعداد 45 مورد با حجم صرفه جویی 1.7 میلیون متر مکعب، پر و مسلوب المنفعه گردیده و تعداد  101 حلقه نیز مسدود و پلمپ (با حجم صرفه جویی 4.9 میلیون مترمکعب) شده است. در همین راستا  42 مورد نیز ادوات حفاری و 2 مورد دستگاه حفاری غیر مجاز، توقیف و جهت اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شده اند.

باقری در ادامه تکمیل کرد: از 194 مورد چاه شناسایی شده غیرمجاز، 93 مورد در واحدهای گلخانه ای و صنعتی بوده که متاسفانه بر روی زون های حساس آب شرب چرخاب و یزدگرد در حال حفر و بهره برداری غیرمجاز بوده اند که ضمن جلوگیری از بهره برداری جبران ناپذیر چاه های مذکور، اخذ خسارت وارده به منابع آب زیرزمینی نیز از چاه های مذکور در مراجع قضایی در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی در 4 شهرستان استان یزد، عنوان کرد: این طرح در دو مرحله و برای 521 حلقه چاه کشاورزی در حال انجام می باشد که مرحله اول آن در شهرستان های اشکذر و یزد به اتمام رسید و در شهرستان های تفت و مهریز نیز در اوایل ماه دی پایان خواهد یافت. در سال جاری و با استخراج  نتایج آب زیرزمینی مشخص شد که طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی در اکثر دشت های حوزه مرکزی اثربخشی قابل قبولی داشته و باید تداوم یابد.

رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد کاهش افت سطح آب آبخوان طاقستان از 18 سانتی متر به 8 سانتی متر، ارنان-دهج از 21 سانتی متر به 18 سانتی متر، دهشیر از 26 سانتی متر به 16 سانتی متر و نیز از 28 سانتیمتر به 8 سانتیمتر عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار