در جلسه شورای هماهنگی ثبت‌احوال مطرح شد
رئیس اداره ثبت احوال مهریز گفت:آمار بالای موالید در اوایل انقلاب و در دهه ۶۰، موجب شد استان یزد در سال ۸۰ در زمینه ثبت وقوع ازدواج در کشور رتبه برتر را کسب کند.
کد خبر: ۷۰۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ 06 January 2019

مهدی مصدق در جلسه شورای هماهنگی ثبت‌احوال که با حضور مدیرکل ثبت‌احوال استان و اعضای شورای اداری شهرستان مهریز برگزار شد گفت: آمار ولادت از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۹۵ حاکی از آن است که قله ولادت در دهه ۶۰ اتفاق افتاده است و جمعیت ایران از دهه ۶۰ به بعد، مانند قبل از این دهه به‌تدریج کاهش‌یافته است.

وی افزود: به دلیل آمار بالای ازدواج و تعداد ولادت‌هایی که در اوایل انقلاب ثبت شد، دهه ۶۰ موجب شد در سال ۸۰ درزمینهٔ ثبت ازدواج، استان یزد در سطح کشور رتبه برتر را کسب کند.

رئیس اداره ثبت‌احوال مهریز همچنین خاطرنشان کرد: هرم سنی جمعیت مردان و زنان ایران، باقاعده پهن و رأس باریک هشداردهنده است؛ زیرا در آینده جمعیت جوان کشور تبدیل به سالمند می‌شوند و تعداد آنان از کودکانی که متولد می‌شوند بیشتر خواهد بود. هرم سنی جمعیت مردان و زنان مهریز نیز مشابه هرم سنی کل کشور است.

وی تأکید کرد: سالانه 25 هزار نفر جوان وارد میان‌سالی می‌شوند و این در حالی است که گروه سنی کمتر از ۱۵ سال که باید جایگزین جمعیت جوان کشور شود 24 هزار نفر است و این نسبت به آینده وضعیت مطلوبی است اما پیش‌بینی می‌شود اگر این روند ادامه یابد، موالید سیر نزولی یافته و جمعیت کشور کاهش می‌یابد.

مصدق در خصوص نرخ رشد طبیعی در مهریز و دیگر شهرستان‌های استان اعلام کرد: نرخ رشد طبیعی جمعیت در بافق با ۲/۱۷ و در تفت با ۰٫۸ به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین آمارهای استان را دارا هستند. نرخ رشد طبیعی مهریز نیز ۲٫۰۲ است که نسبت به دیگر شهرستان‌ها در جایگاه چهارم قرار دارد.

این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: نرخ رشد طبیعی جمعیت مهریز، تحت تأثیر ولادت‌ها و مهاجرت‌ها قرار دارد به‌طوری‌که هرساله در شهرستان مهریز ۲۰۰ واقعه ولادت ثبت می‌شود و از سوی دیگر ۱۲۰ نفر مهاجر هرسال وارد شهرستان می‌شوند که بیشتر از نیمی از آمار ولادت‌ها است. این مهاجرت‌ها نیز از استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان به مهریز صورت می‌گیرد.

وی به آمار طلاق‌ها در کشور پرداخت و گفت: دخالت خانواده‌ها، محقق نشدن شروط ضمن عقد و نیز ترک زندگی از عمده‌ترین دلایل طلاق در کشور است و در استان یزد، ترک زندگی و اعتیاد مهم‌ترین علل وقوع طلاق بین زوجین یزدی بوده است.

در این مراسم، در اقدامی جدید، لوح یکصدمین سالروز تاسیس ثبت احوال از سوی رئیس ثبت احوال مهریز به فرماندار و امام جمعه این شهرستان اهدا شد. همچنین از رؤسای اسبق ثبت احوال مهریز، ریسمانی و وحدت، کارکنان بیمارستان و نیز مسئولان مراکز شبکه بهداشت روستاها به دلیل همکاری با اداره ثبت احوال مهریز با اهدای لوح، قدردانی به عمل آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار