ريیس اداره فرش دستباف سازمان صمت استان یزد با اشاره به محدوديت سقف بودجه تخصيص يافته جهت بيمه بافندگان و تكميل آن در سال جاري، به ازای قطع بیمه قالي‌بافي هر ۱۰ بافنده‌ غیررسمی پس از بازديد و راستي‌آزمايي كارشناسان، یک بافنده داراي شرايط از خدمات بيمه‌اي برخوردار مي‌شود.
کد خبر: ۷۰۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴ 06 January 2019

«محمد‌مهدی نبی‌زاده» با اشاره به وجود قریب 40 هزار بافنده فعال قالی دستباف در اين استان، اظهار می‌کند: بافندگان يزدي سالانه به طور متوسط 210 هزار متر‌مربع فرش و تابلو فرش تولید می‌کنند.

وي با بيان اين كه بخشي بافندگان فرش استان در قالب 48 کارگاه و بخشي نيز در قالب مشاغل خانگي به فعاليت در اين زمينه مشغول هستند، مي‌گويد: البته 10 تعاونی فرش دستباف روستایی نیز بخشي از از بافندگان را تحت پوشش دارند.

این مسئول با بیان این که سقف بودجه تخصیص داده شده امسال به بافندگان فرش دستباف و حرفه‌هاي مرتبط در استان يزد تكميل شده است، تصریح می‌کند: متاسفانه در شروع طرح بیمه قالیبافی، تمام بافندگان دارای کارت، دار قالی و مهارت قالي‌بافي می‌توانستند تحت پوشش اين خدمات قرار مي‌گرفتند و اين موضوع موجب بیمه شدن افراد زیادی در استان تحت عنوان قاليباف شد در حالی که برخي از آنها داراي شغل اصلی دیگری بودند یا بنا به هر دلایلی از شغل قالی‌بافی فاصله داشتند .

قطع بيمه قالي‌بافي 3250 يزدي

نبي‌زاده با اشاره به این که تاکنون نزدیک به 18 هزار نفر تحت پوشش بیمه قالیبافی و حرف مرتبط با ان در استان قرار دارند، عنوان مي‌كند: به دليل تعدد بيمه‌شدگان و نبود اعتباري برای عضویت بافندگان جدید، استانداردهايي برای توليدات بافندگان تعریف شده و علاوه بر اين نيز شعبات تامین اجتماعی و گشت‌های مشترک متشکل از مرجع صدور کارت، تامین اجتماعی و ادارات فرش از فعاليت بیمه‌شدگان بازديد و راستی‌آزمایی کنند.

وی با اشاره به این که تاکنون بیمه‌ي سه‌هزار و 250 نفر از افرادی که اشتغال به کار قالیبافی نداشتند، پس از طی مراحل و اخطارهای قانونی قطع شده است، خاطرنشان كرد: البته تعداد محدودی نیز به دلیل عدم پرداخت حق بیمه در موعد مقرر، قطع بیمه شدند.

بيمه‌ي يك بافنده با قطع بيمه 10 نفر

نبی‌زاده اضافه می‌کند: به ازای قطع بیمه هر ۱۰ نفر بافنده‌ي غیررسمی، یک بافنده واقعي و داراي شرايط می‌تواند از خدمات این نوع بیمه برخوردار شود.

وي اين نوع بيمه كه اكنون تحت عنوان بیمه كشاورزي، عشایري و روستایی را اقدامی در راستای رعایت حقوق و حفظ سوابق بافندگان قالی عنوان می‌کند و می‌گوید: به دنبال قطع بیمه تعدادی از بافندگان و جلوگيري از سوابق برخي از آنها با تاييد کارشناسان و ناظران این حوزه جهت دريافت خدمات قابل قبول به صندوق بیمه عشایری و روستایی ارجاع شدند كه اين تعداد در استان تاكنون شامل 200 نفر بوده‌اند.

رييس اداره فرش سازمان صمت يزد با اشاره به رایزنی‌های انجام شده‌ي ادارات فرش دستباف و در راس آنها مرکز ملی فرش کشور با مسئولان فراکسیون فرش مجلس، خاطرنشان می‌کند: به دنبال مطالبه بافندگان فاقد بيمه هستیم تا برای سال آینده، اعتباری جهت پوشش بيمه‌اي آنها دريافت كنيم.

فرش يزد در زمره 10 استان برتر

این مسئول با بیان این که فرش دستباف از سال 1382 به سازمان صمت واگذار شده است، عنوان می‌کند: در اين مدت علاوه بر پرداخت تسهیلات مالی به بافندگان، برنامه‌های قابل توجهی نيز شامل حال فرش استان شده است.

وی ادامه می‌دهد: با اهتمام به نيازهاي بازار و مخاطبان و به منظور سودآوری بیشتر براي تولیدکنندگان و بافندگان، تارها و نقوش ریزتری در قالی یزد ورود پیدا کرده به نحوي كه تعداد گره‌‌ها يا رج در فرش‌های استان از 23 به ۴۰ و حتی ۶۰ رج افزایش يافته و در نتيجه ريزبافت‌تر و متنوع‌تر شده است.

نبی‌زاده در ادامه يزد را جزو ۱۰ استان برتر در حوزه فرش دستباف مي‌خواند و می‌گوید: از قديم الايام، فرش‌هاي تبریز، قم، نایین و کاشان از جایگاه و ارزش بالاتری نسبت به فرش یزد برخوردار بوده‌اند اما فرش یزد به دلیل مواد اولیه خوب و سلامت بافت، همیشه فرشی خاص و زیراندازی مناسب محسوب مي‌شده و حتي در همين شهرها نيز بازار فروش و تقاضای خود را حفظ کرده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار