رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یزد خبر داد؛
رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد گفت: مطهره اسفندیاری دانشجوی دکترای بیابان زدایی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد از پایان نامه خود با عنوان «بررسی نقش کمربند سبز کنار جاده‌ای مسیر دشت یزد-اردکان در کاهش غبار ریزشی و جذب برخی از عناصر سنگین» با موفقیت دفاع کرد .
کد خبر: ۷۰۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹ 06 January 2019

«حمید سودایی‌زاده» استاد راهنمای اولین پایان نامه دکترای «بیابان زدایی» در استان اظهار کرد: یکی از مهمترین آلاینده‌های هوای شهر یزد ذرات معلق است که مهمترین منابع ایجاد آن طوفان های گرد و خاک، فعالیت صنایع و کوره‌های آجرپزی در مجاورت شهر است.

وی افزود: رشد سریع صنایع نظیر صنعت فولاد، ازدیاد وسایل نقلیه، عدم ارتقای وضعیت ترافیک شهر و اقلیم بیابانی این منطقه نیز باعث تشدید میزان ورود حجم ریزگردهای الوده به شهر یزد شده است .

رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد گفت: گرد و غبارهای بیابانی حاوی مقادیر زیادی از عناصر مختلف از جمله فلزات سنگین هستند که باعث ایجاد مشکلات متعدد بر موجودات زنده بخصوص انسان می‌شوند .

سودایی‌زاده با اشاره به راه حل‌های موجود برای کاهش آلودگی محیط زیست شهری تصریح کرد: کاشت درختان و درختچه‌ها برای کاهش آلودگی بسیار مفید است، گیاهان سبز به عنوان یک فیلتر موجب جذب و انباشت آلاینده‌های هوا شده و در جهت کاهش سطح آلودگی در محیط نقش مهمی را ایفا می‌کنند .

وی خاطرنشان کرد: هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر کمربند سبز احداثی در حاشیه بزرگراه یزد در کاهش غبار ریزشی و جذب برخی عناصر سنگین و معرفی گونه‌های مناسب با توانایی بالا تر در کاهش گرد و غبار و آلاینده‌ها است .

این مسئول ادامه داد: نتایج این پژوهش نشان داد که کمربند سبز می تواند گرد و غبار ریزشی را به میزان 47درصد کاهش داده و درختان کاشت شده در مجاورت بزرگراه عناصر سنگین را بطور معنی داری بیش از درختان منطقه غیر آلوده در اندام های خود جذب نموده و منجر به کاهش غلظت این مواد در ذرات گرد و خاک می شوند.

وی در پایان گفت: با توجه به این که عکس العمل درختان مختلف در جذب عناصر سنگین یکسان نبوده باید در گسترش آتی کمربند سبز شهر یزد از گونه‌های درختی مناسب استفاده نمود .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار