کارشناس برنامه و بودجه و امور رفاه اجتماعی کشور: امسال حدود ۵۰میلیارد تومان برای بخش ژنتیک کشور پیش بینی کردیم.
کد خبر: ۷۰۰۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 07 January 2019

کارشناس برنامه و بودجه و امور رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در بازدید از مرکز تحقیقات و ژنتیک میبد گفت: از کل مبلغ پیش بینی شده برای بخش ژنتیک امسال حدود 2میلیارد تومان به طور خاص برای مرکز ژنتیک میبد اختصاص یافته است که باید صرف دیوارکشی و خرید تجهیزات این مرکز هزینه شود.

سیامک رسایی با بیان هزینه های دیگر براساس قانون برنامه ششم مشخص می شود افزود: در سطح کلان کشور حدود 13میلیارد تومان هم برای خانواده هایی که تحت پوشش بهزیستی هستند پیش بینی شده است تا صرف هزینه های آزمایشی آنها شود.

وی گفت: تعرفه های مرکز ژنتیک نسبت به تعرفه های بخش خصوصی 50درصد کمتر است و این نشان دهنده این است که هم اقتصادی است و هم از نظر علمی در سطح بالایی قرار دارد.

رسایی افزود: مرکز تحقیقات ژنتیک میبد از مراکز سطح بالای کشور محسوب می شود که می تواند علاوه بر استان یزد، استان های پیرامون خودمثل کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و اصفهان را هم پوشش دهد.

مدیرکل بهزیستی استان هم با بیان اینکه 50درصد عوامل معلولیت ها به ژنتیک برمی گردد و رسالت بهزیستی پیشگیری از این معلولیت هاست تا هزینه های فردی، خانوادگی و اجتماعی را کاهش دهد گفت: اگر بتوانیم با علم روز پیشگیری کنیم از اینکه فرزند معلولی متولد نشود قطعا به همه کمک شده است.

دکتر عفتی گفت: در استان یزد بیش از 25هزار معلول وجود دارد که به انواع گوناگون از خدمات سازمان بهزیستی بهره مند هستند.

عفتی افزود: 40درصد این معلولان، جسمی حرکتی، 38درصد ذهنی و روانی و 26درصد معلولان بینایی و شنوایی و کمتر از یک درصد گفتاری هستند که اگر درقالب برنامه های ژنتیکی ارائه خدمت کنیم بسیاری از همین خانواده ها که الان دچار معلولیت هستند اولین مشتریانی هستند که می توانند از خدمات مرکز ژنتیک استفاده کنند تا فرزند معلول دیگری را نداشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار