​معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد می گوید: برای نخستین بار سامانه هوشمند تشخیص و اعلام هشدار ارتفاع غیرمجاز وسیله نقلیه در جاده یزد - مهریز در محدوده تقاطع غیر همسطح یزد به بافق نصب شد.
کد خبر: ۷۰۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵ 07 January 2019

 در گزارش روز دوشنبه روابط عمومی این اداره کل به نقل از جواد ذاکر آمده است: این سیستم، سامانه ای است که با هدف کنترل ارتفاع وسایل نقلیه و جلوگیری از بروز حوادث جاده ای و ایجاد آسیب به سازه های اصلی راه ها از جمله پل ها و تونلها مورد استفاده قرار می گیرد.
وی افزود: در این سامانه پس از عبور وسیله نقلیه از مقابل سنسورهای هوشمند، در صورت رعایت نکردن ارتفاع مجاز بار، آژیر هشدار نواخته می شود و در تابلوهای هوشمند به راننده هشدار می دهد تا قبل از نزدیک شدن به پل یا تونل بتواند از راه انحرافی برای عبور استفاده کند.
به گفته معاون اداره کل راهداری یزد ، قابلیت دیگر سامانه، اطلاع رسانی عبور وسیله نقلیه با بار غیرمجاز از طریق سیستم پیامکی به نیروهای راهدار یا پلیس راه برای اعمال قانون است.
ذاکر افزود: در سال حمایت از تولید ایرانی، با همکاری کارشناسان اداره نگهداری ابنیه و مهندسین مشاور یکی از شرکت ها مراحل طراحی، تهیه و نصب تجهیزات سامانه با کمک متخصصین استان به مرحله بهره برداری رسید و نسبت به نمونه مشابه خارجی به مراتب از هزینه تمام شده کمتر و کارایی بیشتری برخوردار است.
وی یادآور شد: سالانه به دلیل رعایت نکردن حداکثر ارتفاع مجاز توسط وسایل نقلیه، شاهد بروز حوادث متعددی در تقاطع های غیر همسطح و پل های بزرگ که دارای سازه های اصلی جاده هاست، هستیم که این برخوردها علاوه بر خسارات مالی و جانی منجر به ایجاد آسیب های جدی برای بناهای موجود در جاده ها می شود.
سالانه 22 میلیون تن بار توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای از مبدا یزد جابه جا می شود و این استان از نظر حمل کالا در میان 31استان کشور، در رتبه هفتم قرار دارد.
راهداری و حمل و نقل استان در 2 بخش جابه جایی مسافر و حمل بار و نگهداری، حفظ و ایمنی جاده ها فعالیت دارد که طول راه های استان چهار هزار و 600 کیلومتر است.
هم اکنون در استان 726 کیلومتر بزرگراه ، 640 کیلومتر راه اصلی ، 960 کیلومتر راه فرعی و 2 هزار و 247 کیلومتر راه روستایی وجود دارد که در مجموع هزار و 270 کیلومتر راه استان زیرپوشش اداره کل راهداری قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار