متخصصان یزدی موفق شدند با بومی کردن فرمول تولید کاغذ سنگی، این محصول را در داخل کشور تولید کنند.
کد خبر: ۷۰۱۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱ 09 January 2019

کاغذ یکی از نیاز‌های مهم در دنیا محسوب می‌شود. بر اساس آمار‌ها برای تولید یک تن کاغذ باید ۲۴ درخت به نسبت تنومد قطع شود و حدود ۶۰ متر مکعب هم آب نیاز دارد، اما اگر بتوانیم مواد اولیه‌ دیگری را جایگزین چوب برای تولید کاغذ کنیم می‌توان از قطع میلیون‌ها درخت و هدر رفت میلیون‌ها لیتر آب جلوگیری کرد.

به گفته‌ ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رییس سندیکای تولید کاغذ و مقوای کشور، سرانه مصرف کاغذ در ایران بین ۲۲ تا ۲۵ کیلوگرم است.

وقتی از سنگ کاغذ تولید می شود
در همین راستا متخصصان یزدی برای نخستین بار در کشور با استفاده از مهندسی معکوس صنعت تولید کاغذ سنگی را به داخل کشور آوردند و با بومی کردن فرمول آن، این محصول را در کشور تولید و صادر می‌کنند.

تولید کاغذ از سنگ معدنی کلسیم کربنات
سمیعی، مدیر شرکت تولید کاغذ از سنگ در یزد گفت: با توجه به اینکه کاغذ یکی از نیاز‌های استراتژی در صنایع کشور محسوب می‌شود، توانستیم تکنولوژی تولید کاغذ سنگی را داخل کشور راه اندازی و فرمول آن را به طور کامل بومی سازی کنیم.

سمیعی افزود: این شرکت در سال ۹۴ با سرمایه ابتدایی ۵ میلیارد تومان و به صورت تعاونی و اشتغال ۱۱ نفر کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر سرمایه این شرکت به ۳۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و بیش از ۴۰ نفر در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

وقتی از سنگ کاغذ تولید می شود
وی اظهار داشت: با راه اندازی این شرکت در استان یزد ایران به جمع ۳ کشور چین، تایوان و کانادا که دارای این فناوری هستند پیوست.

مدیر عامل شرکت کاغذ سنگی در یزد اظهار داشت: در کنار این صنعت هیچگونه پسماندی وجود ندارد، چراکه از مواد اسیدی و سفید کننده استفاده نمی‌شود لذا صنعت کاغذ سنگی یک صنعت پاک و دوست دار محیط زیست است.

سمیعی افزود: خروجی این نوع کاغذ را می‌توان در صنایع چاپ و بسته بندی، کاغذ دیواری، تولید لیبل و جایگزین خیلی مواد پلاستیکی و کاغذ سلولزی استفاده کرد.

ورود کاغذ‌های سنگی یزد به بازار‌های خارجی
عظیمی، مدیر فروش شرکت تولید کاغذ از سنگ از صادرات کاغذ سنگی خبر داد و گفت: کاغذ‌های سنگی که به صورت دانش بنیان در این شرکت تولید می‌شوند، تاکنون به کشور‌های حوزه‌ی خلیج فارس، صادر شده است.

عظیمی افزود: این کاغذ‌ها اکنون در صنایع چاپ و بسته بندی و کاغذ دیواری استفاده می‌شوند، اما به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده هنوز به صورت کامل وارد بازار نشده اند.

وقتی از سنگ کاغذ تولید می شود

وی اظهار داشت: می‌توانیم با معرفی این نوع کاغذ به بازار و جایگزین کردن برخی از مواد اولیه قیمت تمام شده این محصول را به حداقل برسانیم تا بتواند تا حدودی جایگزین کاغذ‌های سلولزی در بازار شوند.

سازگاری با محیط زیست، مهم‌ترین ویژگی کاغذ‌های سنگی
حکیمی، مدیر کنترل و کیفی محصولات کاغذ سنگی گفت: این نوع کاغذ‌ها در مقایسه با کاغذ‌های سلولزی از استحکام بالا تری برخوردارند، به راحتی پاره نمی‌شوند و در برابر آب، روغن و حشرات مقاوم اند و همانند کاغذ‌های سلولزی مشتعل نمی‌شوند.

حکیمی افزود: کاغذ‌های تولید شده در این شرکت در مقایسه با نمونه‌های خارجی کیفیت بالاتری دارند، با قرارگیری در آب نمونه‌های خارجی رنگ می‌بازند در حالی که رنگ بر روی کاغذ‌های تولید شده در این شرکت ثابت می‌ماند.

وقتی از سنگ کاغذ تولید می شود
گفتنی است؛ با بهره برداری از طرح توسعه این شرکت تا سال آینده ظرفیت تولید کاغذ سنگی در یزد به ۲۵ هزار تن افزایش می‌یابد و برای ۸۰ نفر نیز به صورت مستقیم اشتغال زایی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجتمع کاغذ سنگی یزد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
مجتمع کاغذ سنگی یزد از سال ۱۳۹۵ با در نظر گرفتن نیاز روزافزون کشور به انواع کاغذ و همچنین تولیدات محدود کاغذهای سلولزی، توسط جمعی از متخصصین ایرانی با استفاده از دانش بومی تاسیس شد.

تولید کاغذ با استفاده از سنگ آهک، توانست تحولی عظیم در صنعت چاپ و بسته بندی جهان ایجاد کند. این کاغذ که با نام کاغذ سنگی شناخته میشود، قابلیت های فراوانی داشته که آنرا از سایر کاغذ ها متمایز ساخته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار