فرماندار مهریز گفت: معدن سرب و روی مهدی آباد دهستان بهادران این شهرستان که با 700 میلیون تن ذخیره دومین معدن دنیاست ، کار باطله برداری در آن توسط بخش خصوصی در حال انجام است.
کد خبر: ۷۰۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ 16 January 2019

سیدمحمد رستگاری افزود: بهره برداری کامل معدن، نقش مهمی در توسعه و اشتغال منطقه دارد.
وی ادامه داد: خرید تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی واحد فرآوری انجام شده است و تا 2 سال آینده نصب و به بهره برداری کامل می رسد.
این مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون 500 نیرو در معدن یاد شده مشغول کار هستند، بر جذب نیروهای متخصص بومی در بخش های مورد نیاز تاکید کرد.
به گفته رستگاری، با بهره برداری از واحد فرآوری این معدن در مرحله اول 200 هزار تن و در مدت چهارسال، 800 هزار تن کنسانتره سرب و روی تولید می شود.
مجموع ذخایر باریت کشور حدود 10 میلیون تن است و معدن باریت مهدی آباد بهادران با داشتن 113 میلیون تن بزرگترین معدن باریت کشور محسوب می شود.
شروع عملیات اکتشاف این معدن از حدود 50 سال پیش آغاز شده و نقش بسزایی در ایجاد اشتغال مولد و مفید و رونق اقتصادی شهرستان دارد.
مجتمع سرب و روی و باریت مهدی آباد در فاصله 115 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد به عنوان یکی از بزرگترین معادن سرب و روی جهان شناخته شده است.
درحال حاضر عملیات معدن کاری با حجم قابل توجه و همچنین احداث کارخانجات فراوری به ظرفیت سالیانه 800 هزار تن کنسانتره روی و 80 هزار تن کنسانتره سرب – نقره به عنوان بزرگترین کارخانجات سرب و روی کشور درحال انجام است .
فروش مواد معدنی اکسید روی و باریت به صورت کلوخه به منظور تأمین نیاز واحد های مصرف کننده نیز توسط این مجتمع صورت می پذیرد.
این معدن دارای ذخایر زیر است:
ذخیره استخراجی معدن 154 میلیون تن با عیار 6 درصد روی و 2 درصد سرب و 44 گرم بر تن نقره
1- اکسید روی با ذخیره 69 میلیون تن با عیار 5 درصد
2- سولفید روی با ذخیره 85 میلیون تن با عیار 6.8 درصد
3- سنگ باریت با ذخیره 124 میلیون تن با وزن مخصوص 3.8 gr/cm3
این واحد دارای گواهینامه های ISO 14001 , ISO 9001 , OHSAS 18001 است.
معدن سرب و روی مهدی آباد بهادران در 100 کیلومتری جنوب شهر مهریز قرار دارد.
مرکز شهرستان 55 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار