رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: در مقایسه دستاوردها و توفیقاتی که بخش جهادکشاورزی در طول 40 سال گذشته نسبت به قبل از انقلاب کسب کرده است و در مسیر توسعه باید نقاط ضعف و غفلت ها نیز مورد توجه قرار گیرد و در رفع آن تلاش کنیم.
کد خبر: ۷۰۴۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹ 16 January 2019

سید جمال سجادی پور در همایش فرهنگ و مدیریت جهادی که در سالن اداره فرهنگ و ارشاد مهریز برگزار شد خاطرنشان کرد: در مبحث دام های پر تولید از دنیا عقب هستیم. در تولید شیر دام های سبک پر تولید، سرانه شیر هر راس بز در ایران، 29 لیتر است اما سرانه شیر این دام در کشور پاکستان 120 لیتر، اسپانیا 400 لیتر و در فرانسه 700 لیتر است و این یکی از دلائل فقر کشاورزان ماست. باید با علم و دانش این مشکلات را رفع کنیم و با ظرفیت های دانش بنیان از این حیث روستاها را احیا کنیم.

وی با اشاره مشاغل خرد اقتصادی در روستاها بیان کرد: پرورش ماکیان و دام های سبک پرتولید، تولید و فرآوری گیاهان دارویی در استان 60 درصد از اشتغال پایدار در روستاها را به خود اختصاص داده است که نشان می دهد این مشاغل بازدهی بالایی دارند و ضرورت دارد در این زمینه به روستاها توجه بیشتری صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با گرامیداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از تجربه 40 ساله باید در کنار توفیقاتی که کسب کرده ایم، نقاط ضعف، غفلت ها و کم کاری ها را مورد توجه قرار دهیم. در مسیر توسعه، یکی از نقاط ضعف، عدم توسعه مشاغل خرد اقتصادی در روستاها است که موجب می شود روستاییان برای خرید اقلام ضروری خود به شهر مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) همواره بر شعار ما می توانیم تاکید داشتند عنوان کرد: باید روی توان ملی تمرکز کنیم. روحیه جهادی به معنای خلق منابع از کوچکترین ظرفیت ها است. باید ظرفیت سازی شود و از مردم به عنوان بزرگترین تکیه گاه استفاده کنیم. در دوران دفاع مقدس، حضور مردم به عنوان نیروهای بسیجی و سپاهی درکنار ارتش دشمن را به عقب راندند و بعد از آن نیز در هر حوزه ای که از توان مردم بهره جستیم موفق شدیم.

سجادی پور در بیان ظرفیت های تولیدی دامی و زراعی قبل از انقلاب و در مقایسه با افزایش آن بعد از انقلاب تاکید کرد: تولیدات زراعی در سال 57، حدود 27 هزار تن بوده است که تا سال 96 به 500 هزار تن افزایش یافته است. تولیدات باغی در سال 57، 28 هزار تن بوده است طی بررسی های آماری تا سال گذشته به 280 هزار تن یعنی حدود 10 برابر افزایش داشته است؛ همچنین در تولید گوشت مرغ نیز قبل از انقلاب و در سال 57، 18 هزار تن بوده که تا سال گذشته به 62 هزار تن رسیده است.

این مسئول افزود: در حال حاضر 470 هزار تن تولیدات گلخانه ای داریم که 24 هزار هکتار از عرصه جهاد کشاورزی را به خود اختصاص داده است. در مبحث تامین نهاده ها نیز، 1200 تن نهاده وارد استان می شود و به ازای آن، 400 تن تولیدات دامی در استان شکل می گیرد. سردخانه های بندرخشک مهریز نیز از دیگر سرمایه گذاری های ارزشمند استان است و مفتخریم که به دلیل ظرفیت بالای این سردخانه ها میوه شب عید حداقل سه استان مجاور در آن نگه داری می شود.

وی همچنین تصریح کرد: امروز با الهام از روشنگری ها و بیانات رهبر معظم انقلاب که تمام تاکیدشان بر عزم ملی و فرهنگ مدیریت جهادی است امیدوار هستیم با مدیریت مصرف آب و تلاش و پشتکار، شاهد روند توسعه روزافزون بخش کشاورزی باشیم در استان باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار