با حکم دادستانی
یزد - ایرنا - نماینده بنیاد مستضعفان یزد روز چهارشنبه با حکم دادستانی و اخراج کارکنان میراث فرهنگی استان مستقر در موزه قصر آیینه، مدیریت این مجموعه تاریخی و فرهنگی را به دست گرفت.
کد خبر: ۷۰۴۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴ 16 January 2019

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد ضمن تایید این موضوع اظهار داشت: موزه قصر آیینه به عنوان نخستین گنجینه یزد با دستور شهید محراب آیت الله محمد صدوقی نماینده حضرت امام(ره) و امام جمعه فقید مرکز استان راه اندازی شد.
مصطفی فاطمی افزود: این شهید گرانقدر تعدادی از اشیا متعلق به خود از جمله مجموعه تسبیح را به موزه قصر آیینه اهدا کرد.
وی تاکید کرد: قرار بود موزه به صورت دائمی در اختیار میراث فرهنگی باشد، حتی پس از اینکه مالکیت املاک مصادره ای به بنیاد مستضعفان واگذار شد، موزه همچنان با همین کاربری فعالیت می کرد، طوریکه این روند در چهار دهه گذشته تداوم داشت.
وی با بیان اینکه بنیاد از چندی قبل پرداخت اجاره مجموعه را خواستار شد، ادامه داد: با توجه به بالابودن اجاره و تجمیع مبلغ مربوط به سال های قبل، امکان پرداخت وجود نداشت و مکاتبه هایی با بنیاد انجام و پیشنهادهایی نیز ارائه شد.
فاطمی اضافه کرد: با این وجود، چندی قبل نمایندگان بنیاد همراه نماینده دادستان با حضور در موزه ، مهلتی را تعیین کردند که از سوی میراث فرهنگی سه پیشنهاد ارائه شد.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد با تاکید بر ادامه فعالیت این مجموعه نفیس یادآور شد: پیشنهادها شامل واگذاری ملک معوض، در اختیار گذاشتن محوطه موزه برای فعالیت های بنیاد و تداوم کار موزه با مالکیت بنیاد بود.
وی تصریح کرد: ساختمان مجموعه گچ بری های بی نظیری دارد و معرف هنر مناطقی از ایران است که از بابت به خطر افتادن این آثار هنری و تاریخی نگران هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه پیشنهادات ما از روی زیاده خواهی نیست، اظهار داشت: درباره موزه قصر آیینه بارها با مدیرکل امور استانها و نماینده بنیاد در یزد مذاکراتی انجام شد.
فاطمی افزود: تنها خواسته مسئولان این اداره کل ادامه فعالیت موزه به عنوان یکی از مکان های پر بازدید محور گردشگری یزد است که تنها سرمایه کنونی میراث فرهنگی در بخش موزه محسوب می شود.
مجموعه ساختمان موزه قصر آیینه با زیر بنای ۸۳۷ متر مربع در باغی مصفا به وسعت هشت هزار و 174 متر مربع در خیابان کاشانی‌ مقابل‌ پارک هفت‌ تیر یزد قرار دارد و ساختمان آن کوشکی در میان باغ است.
حیاط وسیع با استخری در وسط، اتاق های گچ بری و آینه کاری رو به استخر، راهروهای تو در تو و حوضخانه از جاذبه های چشم نواز این بنا دوره پهلوی اول است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار