مسئول فناوری اتاق اصناف یزد خبر داد
مسئول فناوری و اطلاعات اتاق اصناف یزد گفت: تاکنون از 50 فروشگاه‌ بزرگ شناسایی شده در استان 35 مورد پروانه‌دار هستند و صدور پروانه واحد نیز در دست اقدام است.
کد خبر: ۷۰۵۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰ 19 January 2019

مجید حداد در خصوص فروشگاه‌های بزرگ در یزد گفت: فروشگاه‌های بزرگ به دو دسته تقسیم می‌شوند، فروشگاه‌های صرفا بزرگ که تنها یک واحد در شهر فعالیت دارند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مجموعه فروشگاه‌هایی هستند که در سطح شهر پراکنده‌اند.

وی ادامه داد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتحادیه کشوری دارند و پروانه کسب را از تهران باید دریافت کنند ولی پروانه فروشگاه‌های بزرگ در استان توسط اتاق اصناف صادر می‌شود که تاکنون از 50 فروشگاه‌ بزرگ شناسایی شده در استان 35 مورد پروانه‌دار هستند و صدور پروانه واحد نیز در دست اقدام است.

پرداخت مالیات ارزش افزوده برای جلوگیری از متضرر شدن خرده فروشان

مسئول فناوری و اطلاعات اتاق اصناف یزد در خصوص ارزان فروشی در فروشگاه‌های بزرگ گفت: اکثر فروشگاه‌های بزرگ مستقیما اجناس و کالاها را از کارخانجات و شرکت‌ها خریداری می‌کنند که به دلیل میزان خرید زیاد به آنها تخفیف داده می‌شود و از این تخفیف برای تبلیغ و جلب مشتری استفاده می‌کنند و اجناس را با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کنند، ولی فروشگاه‌های کوچک و مغازه‌ها اجناس را از واسطه‌ها خریداری می‌کنند و به همین دلیل قیمت بالاتری دارند.

حداد در خصوص اینکه آیا ارزان فروشی در فروشگاه‌ها موجب ضربه‌زدن به خرده فروشان می‌شود، افزود: قانون این مورد را نیز دیده است بدین صورت که افرادی که اقدام به دریافت پروانه برای فروشگاه‌های بزرگ می‌کنند مشمول مالیات ارزش افزوده می‌شوند و در حال حاضر باید 9 درصد مالیات ارزش افزوده به دولت پرداخت کنند.

وی افزود: یک سری از اشکالات در آئین نامه و قوانین وجود داشت که برای فروشگاه‌های بزرگ متراژ مشخصی تعیین کرده بود که خوشبختانه اخیرا این میزان متراژ برداشته شده است، قبلا زمانی که متراژ یک فروشگاهی که قصد دریافت پروانه داشت مطابق با متراژ تعیین شده برای فروشگاه بزرگ نبود پروانه خرده فروشی برای آن واحد صادر می‌شد و فرد از زیر بار پرداخت مالیات ارزش افزوده شانه خالی می‌کرد که اکنون این نواقص حل شده است و فروشگاه‌هایی که بیش از دو یا سه بسته کالایی عرضه می‌کنند با هر متراژی باشند مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند.

لزوم به روز شدن فروشگاه‌های کوچک و خرده فروشان

مسئول فناوری و اطلاعات اتاق اصناف یزد عنوان کرد: با توجه به اینکه مصرف کنندگان با توجه به شرایط اقتصادی موجود بیشتر مایل هستند برای خرید به جایی مراجعه کنند که هم کالاها ارزانتر باشد و هم بتوانند اجناس مورد نیاز خود را یک جا خریداری کنند و از طرفی با ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی و خرید راحت از آنها، خرده فروشان و فروشگاه‌های کوچک نیز باید خود را به روز کنند تا همگام با دیگر فروشگاه‌ها پیش بروند و ضربه نخورند چرا که همانگونه که پروانه فعالیت صادر می‌شود پروانه ابطالی واحدها نیز زیاد شده است.

حداد در خصوص نظارت بر فروشگاه‌ها نیز گفت: طبق فصل هشتم قانون نظام صنفی نظارت بر هر گونه تخلف از جمله گران فروشی، عدم درج قیمت، عرضه خارج از شبکه و ... به عهده واحد بازرسی اتاق اصناف است و بازرسان در این زمینه فعال هستند و شکایات را بررسی می‌کنند و چنانچه پرونده تخلفی تشکیل شود به تعزیرات ارجاع و سپس تعزیرات پرونده را بررسی و جریمه برای آن در نظر می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار