ريیس گروه محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد اظهار كرد: با پیگیری‌های گروه محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت و همکاری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، بالغ بر 85 درصد از کارخانه‌های کاشی استان به سیستم تصفیه و برگشت پساب مجهز شدند .
کد خبر: ۷۰۶۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷ 22 January 2019

«ناهید غلام نژاد» در اين رابطه اعلام كرد: با توجه به این که استان یزد استانی صنعتی- معدنی است، فاضلاب‌های ناشی از صنایع و قسمت فرآوری معادن، از عمده‌ترین آلاینده‌های آب در استان یزد هستند .

وی فرآیند طولانی مدت احراز آلایندگی واحدهای صنعتی و معدنی را بیشترین چالش در حوزه صنعت ومعدن دانست و افزود: اگر صنایع از ابتدای فعالیت به فکر سیستم تصفیه فاضلاب و محیط زیست باشند، مشکلات کمتری را پیش رو دارند .

غلام‌نژاد ادامه داد: البته در حال حاضر و با توجه به افزایش روزافزون سطح زیرکشت گلخانه‌ها در سطح استان، آلودگی‌های سموم و کودهای مصرفی در گلخانه‌ها نیز به یکی از دلایل آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی یزد تبدیل شده است .

وی فاضلاب‌های صنعتی، زه آب‌های کشاورزی، فاضلاب‌های خانگی و فاضلاب واحدهای خدماتی و همچنین شیرآبه ناشی از مکان‌های دفن زباله که به صورت غیربهداشتی دفع می شوند را از آلاینده های موثر آب در استان یزد برشمرد .

غلام نژاد با بیان این که واحدهای آلاینده به سمت مناطق بی‌خطر هدایت می‌شوند، تصریح کرد: استقرار واحدهای آلاینده به قسمت بالا دست سفره‌های آب زیرزمینی که سطح آب بالایی دارند و داخل زون‌های آب شرب، که به عنوان مناطق حساس سفره در نظر گرفته می‌شود، ممنوع است.

وي افزود: محدوده بعد از کشتارگاه جاده طبس، جاده بافق و جاده دربید مناطق بی‌خطر استان هستند که در این مناطق یا سفره آب زیرزمینی وجود ندارد يا سطح آب سفره پایین و خاک دارای نفوذ‌پذیری کم است که این مناطق از نظر منابع آب زیرزمینی مناسب جهت استقرار واحدهای صنعتی و معدنی هستند .

وی با تاکید بر عدم تخلیه فاضلاب به قنات، آن را از دیگر مشکلات سفره‌های آب زیرزمینی دانست و گفت: فاضلاب می‌تواند در مسیر قنات حرکت کند و به تدریج آلودگی منابع آبی را در پی داشته باشد .

غلام‌نژاد بازدید از کلیه واحدهای آلاینده به منظور رصد وضعیت دفع فاضلاب و پسماند آنها را یکی از اقدامات شرکت آب منطقه ای یزد در خصوص موضوع پساب عنوان و خاطرنشان کرد: در صورتی که طی بازدیدها آلایندگی واحدی محرز شود، به سازمان محیط زیست استان و سایر ارگان‌های ذیربط اطلاع داده می شود تا واحدها اقدامات مناسب جهت دفع بهداشتی فاضلاب را انجام دهند که در غیر این صورت پرونده آنها از طریق اداره کل حفاظت محیط زیست استان به مراجع قضایی معرفی می‌شود که این اقدام در سال 97 منجر به رفع آلودگی حدود 70 واحد آلاینده در استان شده است و از این پس فاضلاب این واحدها به صورت بهداشتی دفع می‌شود .

ريیس گروه محیط زیست و کیفیت منابع آب تصریح کرد: به منظور جلوگیری از آلودگی چاه‌های آب شرب، هفت زون آب شرب در استان یزد فریز شده اند که استقرار هرگونه واحدی در این زون‌ها ممنوع است .

غلام‌نژاد در پایان با بیان این که آب شبکه یزد دارای هیچ گونه آلودگی میکروبی نیست، اظهار کرد: آب شبکه یزد به صورت روزانه نمونه‌برداری و کنترل می‌شود اما مردم نباید آب قنوات، آب موجود در آب انبارها، چشمه‌ها و هرگونه آبی که بدون کلر زنی و به صورت خام جاری است را استفاده کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار