مسئول برگزاری همایش ملی قنات:
مسئول برگزاری اولین همایش ملی قنات با اشاره به پتانسیل‌های گردشگری شهرستان اردکان گفت: این شهرستان می‌تواند به‌عنوان قطب گردشگری در حوزه قنات معرفی شود.
کد خبر: ۷۰۶۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ 22 January 2019

 نشست خبری اولین همایش ملی قنات، میراث ماندگار و آب با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان اردکان برگزار شد.

مهدی تقدیری، هدف اصلی از برگزاری اولین کنفرانس ملی قنات، میراث ماندگار و آب را تأکید بر بحران آب و لزوم مدیریت مصرف آب و توسعه روش‌های سازگاری با کم‌آبی عنوان کرد و افزود: بررسی چالش‌ها، مشکلات و راهکارهای مواجهه با کم‌آبی در سطح ملی، آینده‌نگری و تأکید بر راهبردهای مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه سرزمین در بستر بحران آب، بررسی و تأکید بر تغییر الگوها، روش‌ها، فعالیت‌ها و کاربری‌ها در حوزه آب و قنات از دیگر اهداف این همایش است.

وی اظهار داشت: از دیگر اهداف این همایش نیز می‌توان به بررسی شیوه‌های مدیریت منابع آبی و ارائه ایده‌ها، تجربیات و راهکارهای صرفه‌جویی آب در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و مصارف عمومی، بررسی و شناخت ابعاد مختلف قنات به‌عنوان دانش و فناوری بومی و کهن ایرانی در مواجهه با چالش کم‌آبی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی، کمک به فرهنگ‌سازی و آموزش صرفه‌جویی در مصرف آب و طرح مباحث امنیتی و پدافند غیرعامل در حوزه توسعه، انتقال و مصرف آب اشاره کرد.

مسئول برگزاری این همایش گفت: محورهای اصلی اولین کنفرانس ملی قنات، میراث ماندگار و آب به این شرح است؛ قنات؛ میراث ماندگار، جاذبه‌ها و گردشگری پایدار، قنات؛ نماد مدیریت مصرف آب و سازگاری با محیط، ابعاد فنی، هنری و خلاقانه ساخت، نگهداری، احیا و مرمت قنات، ابعاد اجتماعی و اقتصادی مدیریت سنتی آب و قنات، قنات؛ آب، آینده‌نگری و افق آینده.

وی اظهار داشت: یکی از اهداف چندگانه برگزاری این همایش، شناساندن پتانسیل‌های گردشگری شهرستان اردکان است که می‌تواند این شهرستان را به‌عنوان قطب گردشگری در حوزه قنات معرفی کند. در این همایش این فرصت وجود دارد که ما اردکان را به‌عنوان قطب گردشگری قنات معرفی کنیم به‌گونه‌ای که هر جا صحبت از قنات بشود نام این شهرستان مطرح شود.

تقدیری گفت: موضوع آب هم برای مردم و هم برای مسئولین مهم است لذا یکی دیگر از اهداف برگزاری کنفرانس ملی قنات می‌تواند این باشد که همه ما در این زمینه بیشتر حساس باشیم و قنات را که میراث گذشتگان است را یادآوری کنیم تا بتوانیم از منابع آبی استفاده بهینه داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به قدمت دانشگاه پیام نور مرکز اردکان در میان دانشگاه‌های پیام نور سطح کشور، افزود: این مرکز، اولین دانشگاه پیام نور استان یزد و اولین مرکز آموزش عالی در شهرستان اردکان است که در آستانه 30 سالگی خود قرار دارد و می‌توان این دانشگاه را پیشگام در آموزش عالی شهرستان معرفی کرد.

سرپرست دانشگاه پیام نور اردکان گفت: فضا، پتانسیل و امکانات مناسب و همچنین کارکنان مجرب و متخصص در طول این سال‌ها در دانشگاه پیام نور اردکان موجب شده است که بتواند اعتماد مسئولین سازمان مرکزی را برای برگزاری کنفرانس ملی قنات در این مرکز جلب کند.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم که با همکاری همه ارگان‌ها بتوانیم این همایش را به بهترین نحو که شایسته مردم شهرستان و دانشگاه پیام نور اردکان است برگزار کنیم. اصحاب رسانه نیز در این زمینه می‌تواند نقش مهمی ایفا کنند.

دبیر اجرایی کنفرانس ملی قنات، میراث ماندگار و آب نیز در این نشست گفت: این همایش به‌عنوان یک رویداد معتبر علمی شناخته می‌شود که تاکنون 150 مقاله توسط اساتید و دانشجویان سراسر کشور که در موضوع آب، کارهای علمی می‌کنند به دبیرخانه همایش ارسال‌شده است که 60 مقاله پذیرفته‌شده و 40 مقاله نیز رد شده است و سایر مقالات هم در دست داوری است و پس از پایان مرحله داوری، مقالات برگزیده در مجلات علمی به چاپ خواهد رسید.

وی افزود: در زمان برگزاری این کنفرانس و با حضور نخبگان، صاحب‌نظران و مهمانان ویژه نشست‌های تخصصی با عنوان درس‌هایی از قنات در سازگاری با شرایط محیطی، قنات و تعاملات میان بخشی، آینده‌نگری قنات؛ راهبردها و سیاست‌ها، آب، قنات و مسائل اجتماعی و همچنین نمایشگاه عکس و پوستر به همراه مسابقه با محوریت کم‌آبی و خشک‌سالی برگزار خواهد شد.

محمدعلی بهجتی گفت: در این همایش از شخصیت‌های مهمی به‌عنوان سخنران و حضور در نشست‌های تخصصی دعوت‌شده است که اهمیت همایش را نشان می‌دهد و همچنین در برگزاری این برنامه ارگان‌های مختلفی در سطح شهرستان، استان و کشور همکاری دارند.

وی در پایان اظهار داشت: کنفرانس ملی قنات، میراث ماندگار و آب در روزهای اول و دوم اسفندماه 97 به میزبانی دانشگاه پیام نور اردکان برگزار می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار