مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی :
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد، گفت: در سال زراعی 98 -97 با اجرای روش های نوین آبیاری به‌ویژه اجرای طرح آبیاری تیپ ( نواری ) و توزیع بذر گواهی‌شده در 13 هزار هکتار از زمین‌های استان گندم ، جو و دانه روغنی کلزا کشت‌شده است.
کد خبر: ۷۰۶۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳ 22 January 2019

محمدعلی حاتمی زاده در حاشیه بازدید از چند مزرعه کشاورزی شهرستان ابرکوه افزود: روش علمی برای کشت گندم در اولویت نخست سازمان قرار دارد.
وی ادامه داد: آبیاری نوین ، استفاده از بذر گواهی‌شده ، کاشت به ‌موقع و تغذیه مناسب از روش‌های افزایش تولید محصول گندم است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد تصریح کرد : در سال زراعی جاری هزار و 230 هکتار طرح آبیاری نوین به شیوه تیپ (نواری) در استان اجرا شده است .
حاتمی زاده با اشاره به اینکه این شیوه آبیاری ، مخصوص تأمین آب‌ برای کشت زراعت و صیفی است، خاطرنشان کرد: در این روش راندمان آبیاری تا 84 درصد افزایش می‌یابد.
به گفته وی امسال با مشارکت 670 نفر از کشاورزان و همکاری کارشناسان و مدیران جهاد کشاورزی استان 450 هکتار زمین به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافت .
وی افزود : برای کاشت این محصول 3.3 تن بذر اصلاح‌شده و 180 تن کود شیمیایی بین کشاورزان طرف قرارداد توزیع‌شده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد بابیان اینکه کلزا در بین دانه‌های روغنی از درصد روغن دهی بالایی برخوردار است، یادآور شد: کشت این گیاه در مقایسه با گندم و جو در کاهش آفات نباتی و مبارزه با رویش علف‌های هرز در مزارع تأثیر بسزایی دارد.
حاتمی زاده ، اظهار داشت: از 13 هزار هکتار محصول کشت‌شده گندم ، جو و کلزا، 11 هزار هکتار آن گندم است که به شیوه مکانیزه کشت‌شده است .
این مسئول بخش کشاورزی استان یزد تصریح کرد: در اجرای این طرح 450 تن بذر اصلاح‌شده گندم و 200 تن بذر گواهی‌شده جو و نیز 2 هزار 500 تن کود شیمیایی بین بهره‌برداران توزیع شد .
وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های ابرکوه ، خاتم، و بهاباد از مناطق عمده کاشت محصول گندم و جو استان است، افزود: سطح زیر کشت گندم و جو نسبت به سال‌های گذشته بیش از 10 درصد کاهش دارد که علت آن تغییر الگوی کشت و تداوم 2دهه پدیده خشکسالی، کمبود آب و افت سطح منابع آب‌های زیرزمینی است .
وی متوسط تولید محصول گندم در زمین‌های کشاورزی استان را سه هزار و 500 کیلوگرم در واحد سطح بیان کرد و یادآور شد: در سال زراعی 97-96، افزون بر 30 هزار تن محصول گندم در استان یزد برداشت شد.
به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد، امسال هفت هزار و 500 تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش 105 میلیارد ریال خریداری شد که از این میزان چهار هزار و 160 تن آن از کشاورزان ابرکوه خریداری شد و این شهرستان برای پنجمین سال متوالی رتبه نخست خرید گندم استان را کسب کرد .
اراضی قابل کشاورزی استان یزد 170 هزار هکتار است که به علت کمبود آب و تداوم 2دهه پدیده خشکسالی 116 هزار هکتار آن به کشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار