سرچشمه قریب به اتفاق مشکلات و مسائلی که واحد های تولیدی محصولات نساجی یزد با آن دست به گریبان هستند ، تغافل از مقوله مهم و سرنوشت ساز برندینگ محصول است.
کد خبر: ۷۰۶۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶ 23 January 2019

صنعتی که در همه ادوار موجب رشد و بالندگی استان بوده، دیر وقتی است که مغلوب تنوع و زرق و برق کالاهای خارجی مشابه شده است.
چه کیفیت هایی که فدای کمیت شده و چه ظرفیت هایی که بنا به دلایلی از جمله وفور کالاهای بی کیفیت و ارزان قیمت خارجی مورد چشم پوشی قرار گرفته است و این تولید بومی است شکست خورده، بیشتر از هر زمان نیازمند توجه و تدبیر است.
با عنایت به لزوم توجه به مبحث برند سازی محصولات فاخر استانی، سرفصل هایی برای زمینه سازی و شروع این پروسه مهم و چاره ساز در استان برای استحضار و بهره برداری مدیران واحد های نساجی مورد اشاره قرار می گیرد:

** شناسایی مخاطبان محصولات
مبنای اصلی ساخت برند این است که هدف مخاطبان خود را مشخص کنیم تا در این فرآیند روی آن‌ها تمرکز بیشتری داشته باشیم، در این پروسه باید این نکته را مدنظر داشت که دقیقا قصد داریم برند خود را به چه افرادی معرفی کنیم.

** هدف برند:
بیانیه ماموریت برند سازی به شکل ساده، هدف از به وجود آمدن و فعالیت کسب وکار راتشریح می کند.

** شناسایی و بررسی سایر برندهای موجود در حوزه کاری:
صرفا آگاهی از سیاست رقبا در مقوله برند سازی و نه لزوما تقلید از عملکرد آنها حائز اهمیت است، اینکه رقبای ما چگونه و به چه شکلی(خواه موثر یا غیر موثر) توانسته اند برند سازی کنند، مهم است.
** نقاط قوت برند خود را تبلیغ کنیم:
همیشه برندهای بزرگتر با بودجه تبلیغاتی و منابعی بیشتر، حوزه های کاری مشترک را رهبری می کنند، در طرف مقابل باید دید که محصول مدنظر ما چه نقاط قوت و مثبتی دارد که دیگر برند ها آن را ندارند، باید یک دلیل قانع‌کننده وجود داشته باشد که مشتریان، ما را به رقبایمان ترجیح بدهند.
** ساخت لوگو و شعار مناسب:
اساسی‌ترین و مهم‌ترین بخش برندسازی، ساخت یک لوگو و شعار مناسب برای کسب و کار است، این تصویر گرافیکی تقریبا روی هرچیزی که مرتبط به کسب و کار و محصول ما می باشد نقش می‌بندد و قطعا نماد و معرف محصول ما خواهد بود، محصولات با لوگوهای چشم نواز معمولا مورد اقبال مشتریان قرار می گیرند.
** مشخص کردن پیام برند:
در پروسه برند سازی در قالب پیام باید به مشتریان به شکل اختصار خود را معرفی کنیم این پیام شما باید به شکل پیچیده‌ای به برند مدنظر ما مرتبط بوده و در یک الی 2 جمله منتقل شود تا بتواند جنبه‌های کلیدی کاری و محصول تولیدی آماده شده و اینکه چرا باید مشتری آن را انتخاب کند شامل شود.
پیام یک برند باید فرصتی برای ارتباط انسانی با مشتریان فراهم کند و بتواند مستقیما روی احساسات مشتریان تاثیر بگذارد بدین معنی که زبان ما باید سریع قابل فهم باشد و در عین حال احساسات خواننده را تحت تاثیر قرار دهد.

** شخصیت برند خود را تلالو بخشیم:
مصرف کننده به دنبال محصولات تکراری که توسط دیگر شرکت‌ها تولید می‌شود نیست، او به دنبال تجربه جدیدی است که همگام با نیاز‌هایش بوده و در عین حال حس جان بخشی در آن وجود داشته باشد بنابراین باید شخصیت برند خود را در تمام جنبه‌های این پروسه رعایت و حفظ کنیم.

** اجازه رسوخ به برند مد نظر در تمام جنبه های کسب و کار:
برندسازی هرگز متوقف نمی‌شود، هرچیز محسوسی (از کارت ویزیت گرفته تا پکیج محصولات‌ و تبلیغات‌) باید شامل لوگو و حتی شعار کسب و کار ما باشد، حتی در طراحی وب‌سایت معرفی کننده برند‌ هم باید این موارد قابل لمس باشد، در صدایی که برای ایجاد ارتباط با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی نیز داریم همچنان مشهود و قابل لمس باشد.

** ثبات در برندسازی :
پایداری و ثبات در برند سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جمع بندی:
برندسازی موفق یک پروسه است که به کسب و کار اجازه می‌دهد از یک بازیکن کوچک به یک رقیب جدی در حوزه فعالیتی کسب و کار تبدیل شویم.
در این فرآیند خواهیم دید که چطور مشتریان روز به روز بیشتر در برند مدنظر ما کندوکاو می‌کنند و اعتمادشان بیشتر و بیشتر می‌شود، با این روند علاقه مشتریان برای سفارش محصولات یا سرویس نیز بیشتر می‌شود.
باید یک پیام عالی و یک هویت بصری برای انعکاس اهداف طراحی شود تا برند‌ بیش از پیش در جامعه جای خود را باز کند، همچنین باید برند را در همه جنبه‌های کسب و کار دخالت دهیم.
از محل عرضه گرفته تا وب‌سایت‌ معرفی محصول و ...، همه و همه باید حاوی برند و پیام برندینگ باشند، در نهایت این جمله را فراموش نکنیم که «برند یک داستان است که همیشه تعریف خواهدشد.»
نگارنده:سیدعباس رستگاری، کارشناس امور بازرگانی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یزد

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار