مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت: در نخستین مرحله از ساماندهی مراکز تکثیر و پرورش گورخر در استان، چهار راس گورخر (با ترکیب جنسی یک راس نر و سه راس ماده) به سایت نیمه محصور تنگ حنا در مهریز منتقل شد.
کد خبر: ۷۱۰۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴ 02 February 2019

نیره پور ملایی افزود: این تعداد گورخر در سایت تکثیر گوراب مهریز واقع در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران تکثیر شده بودند، این سایت، شرایط کاملا محصوری دارد و گورها به صورت captive (اسارت) در شرایط کاملا مدیریت شده تکثیر می شوند.
به گفته وی سایت نیمه محصور تنگ حنا که این گورها در چند مرحله به آن منتقل شدند به گونه ایست که 2 ضلع موازی سایت به وسیله فنس و 2 ضلع موازی دیگر به وسیله کوه محصور شده است.
وی اظهار داشت: به عبارتی گورها از شرایط captive (اسارت) به شرایط semi-captive (نیمه اسارت) منتقل می شوند تا زنجیره معرفی گونه به طبیعت به تدریج تکمیل شده و گورها آمادگی لازم برای زندگی در طبیعت را پیدا کنند.
منطقه کالمند – بهادران مهریز در سال 1355 به عنوان نخستین منطقه تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست استان یزد انتخاب شد، محدوده مورد اشاره به لحاظ تخم گذاری پرنده با ارزش « هوبره » و همچنین برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب برای ادامه حیات گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد.
با سپری شدن 15 سال از سوابق حفاظتی منطقه از سوی شورای عالی محیط زیست درسال 1369 محدوده یادشده به منطقه حفاظت شده کالمند – بهادران ارتقا یافت.
در سالهای 87 - 55 بسیاری از زیستگاه های مطلوب استان یزد و اکوسیستم های طبیعی شاخص شناسایی و پس از ارائه گزارش لازم به سازمان مرکزی و سیرمراحل قانونی یک اثر طبیعی – ملی، یک پارک ملی، 2 پناهگاه حیات وحش و چهار منطقه حفاظت شده از طریق شورای عالی حفاظت محیط زیست مصوب شد.
این مناطق هفت تا هشت درصد خاک استان را پوشش داده اند این در حالی است که متوسط نرم کشوری 10 درصد است.
از مناطق حفاظت شده یزد می توان به جنگل باغ شادی ، کوه بافق، سیاهکوه و کالمند بهادران اشاره کرد.
تاکنون بیش از 800 گونه گیاهی، 160 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است.
60 نیروی محیط بان، یک میلیون و 270 هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.
مرکز شهرستان 55 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار