مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به اجرای طرح جامع آبخیز استان با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد تومان در 11 حوزه آبخیز استان، از پیشرفت قریب 80 درصدی این طرح خبر داد.
کد خبر: ۷۱۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ 03 February 2019

 «محمدرضا آخوندی» اظهار کرد: امسال با حمایت مقام معظم رهبری، دولت و مجلس در برنامه بودجه 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‏های آبخیزداری کشور به سازمان جنگل ‎ ها، مراتع و آبخیزداری کشور تخصیص داده شد که سهم یزد از این صندوق قریب 14.2 میلیارد تومان بوده است.

وی هدف از تخصیص این اعتبار را اجرای اقدامات آبخیزداری به منظور جلوگیری از هدررفت آب، فرونشست آب به سفره ‎ های آب زیرزمینی و جلوگیری از سیل، گسترش پوشش گیاهی و تغذیه سفره‏های آب زیرزمینی ذکر کرد و افزود: اعتبار تخصیصی استان در تمام شهرستان ‎‎ ها به جز مرکز استان در قالب طرح‏‏های مختلف آبخیزداری هزینه شده است.

آخوندی حوزه ‎‎ های آبخیز استان جهت اجرای عملیات حوزه ‎‎ های آبخیزداری و فنی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی را به تفکیک شامل مناطق عقدا و رباط در شهرستان اردکان، علی ‎ آباد در ابرکوه، خضرآباد اشکذر، حسن آباد بافق و جنت بهاباد، روستای رزدآخوید تفت، تنگ چنار و منشاد مهریز و نیز میانکوه تفت و مهریز، نیوک میبد و سد خوانسار شهرستان خاتم ذکر کرد.

به گفته ‎‎ ی این مسئول، استان یزد دارای هفت حوزه آبخیز اصلی، 17 حوزه فرعی، 41 زیر حوزه اصلی و 38 زیر حوزه فرعی است که حوزه ‎‎ های آبخیز شهری 12 درصد و حوزه ‎‎ های آبخیز داخلی 87 درصد از مساحت استان را تشکیل می ‎‎ دهند.

وی ادامه داد: عمده طرح ‎‎ های قابل اجرا در سطح استان در حوزه آبخیزداری و آبخوان‏داری استان مربوط به حوزه فاقد سد، حوزه سد در دست ساخت و حوزه حاشیه کویر مرکزی است.

مدیر کل منابع طبیعی استان در همین رابطه از اختصاص 11.4میلیارد تومان به اقدامات بیومکانیکی، 1.2 میلیارد تومان به اقدامات بیولوژیکی در مراتع، 400 میلیون تومان به اقدامات بذرکاری و نهالکاری در بخش جنگل، 310 میلیون تومان به بخش توانمندسازی جوامع محلی و 300 میلیون تومان به بخش یگان حفاظت، 580 میلیون تومان به بخش کاداستر و 56 میلیون تومان نیز به بخش روابط عمومی خبر داد.

وی به پیشرفت قریب 80 درصد طرح جامع حوزه آبخیر در استان اشاره و در این باره اجرای عملیات بیولوژیکی در 830 هکتار از حوزه‏‏های آبخیز موردنظر، آبخیزداری به میزان 584 هزار و 450 مترمکعب، جنگل کاری و جنگل داری شامل 200 هکتار بذرکاری و نهال کاری، کاداستر اراضی به میزان 165 هزار هکتار و کپه کاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق در مساحت 3400 هکتار را از جمله اقدامات صورت گرفته در این رابطه برشمرد.

آخوندی از دیگر اقدامات صورت گرفته در قالب طرح ملی مدیریت جامع حوزه آبخیز را شناسایی جوامع محلی، تشکل ‎‎ ها و بهره برداران و ذینفعان در حوزه آبخیز، برگزاری دوره‏‏های توانمندسازی جوامع محلی، آموزش مشاغل جایگزین با نظر بهره برداران، پایش و ارزیابی اقدامات اجرایی و شاخص ‎‎ های افتصادی و اجتماعی، مشارکت مردم در تصمیم ‎ گیری ‎‎ ها و هماهنگی کلیه ارگان ‎‎ های دولتی و بخش خصوصی در حوزه ذکر کرد.

وی نتیجه این اقدامات را برنامه ریزی جامع برای مدیریت چند جانبه با حضور کلیه ذینغعان در داخل حوزه آبخیز دانست و تصریح کرد: افراد ذینفع به صورت یک گروه به طور مشترک در جهت شناسایی مشکلات و منابع مورد توجه در آبخیز و نیز توسعه و اجرای یک برنامه آبخیزداری با راه‏حل ‎‎ هایی که پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را به همراه داشته باشد، فعالیت می‏‏‏‏کنند، ضمن این که انجام طرح ‎ های بین بخشی به جای فرابخشی از دیگر اهداف طرح است.

این مسئول با بیان این که عملیات اجرایی این طرح از شهریورماه آغاز شده و حداکثر 90 درصد از فعالیت ‎‎ های بیولوژیکی و بیومکانیکی تا پایان بهمن ماه به اتمام می‏‏رسد، خاطرنشان کرد: البته یکسری از اقدامات نیز تا اوائل سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی همچنین از انعقاد تفاهم نامه ‎‎ ای سه جانبه بین سازمان جنگلها و مراتع کشور، اداره کل منابع طبیعی استان و استانداری یزد با موضوع اختصاص 10 میلیارد تومان از محل منابع استانی در همین رابطه خبر دادو ابراز امیدواری کرد که با همکاری سازمان برنامه و بودجه استان، تخصیص مذکور محقق شود.

آخوندی در پایان مهمترین اهداف در جریان اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری در استان را حفاظت از آب و خاک و بهبود پوشش مراتع استان، جلوگیری از بروز سیلاب و فرسایش خاک، جلوگیری از هدر رفت آب و تقویت سفره ‎‎ های آب زیرزمینی استان به صورت جامع ذکر کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار