استاندار یزد در افتتاحیه طرح گام:
طرح «گفت‎وگوهای اجتماع محور» موسوم به «گام» با رونمایی پوستر طرح با حضور استاندار در یزد آغاز بکار کرد.
کد خبر: ۷۱۱۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 04 February 2019

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد در مراسم آغاز بکار این طرح که با برگزاری نخستین نشست آن با حضور روسا و اعضای هیات علمی دانشگاه‎‎های استان به میزبانی دانشگاه یزد همراه بود، اظهار کرد: موضوع گفت‎‎وگو در جامعه یکی از ضعف‎‎های تاریخ سیاسی ماست که ریشه در فرهنگ سیاسی چند صد ساله‎‎ی کشورمان دارد.

وی اضافه کرد: قطعاً شکاف‎‎های زیادی در جامعه داریم که شاید به خودی خود نیز بد نباشند و باعث پویایی جامعه نیز شوند ولی هنگامی که به درستی از آنها استفاده نشود، می‏‏توانند منجر به بروز برخی آسیب‎‎ها و مشکلات در جامعه شوند و حتی منافع ملی را تحت تاثیر خود قرار دهند.

استاندار با اشاره به برخی بدخلاقی‎‎های سیاسی در جامعه اشاره و عنوان کرد: همواره سئوالی که در ذهن بسیار از مردم مطرح می‏‏شود و حتی گاهاً به مطالبه مردمی از طریق تربیون‎‎های آزاد تبدیل شده، این است که آیا نمی‎‎توان این اختلاف دیدگاه‏‏ها را در فضای آرام گفت‎وگو بین طرفین و گروه‏‏ها برطرف کرد؟

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‏‏رسد که علت نهادینه نشدن فرهنگ گفت‎‎وگو در جامعه به دلیل عدم تربیت‎‎های خانوادگی یا آموزش‎‎های صحیح اجتماعی در این مقوله باشد و همین باعث شده تا این افراد هنگامی در مصادیق مختلف جامعه قرار می‏‏گیرند، اساساً با روش‎‎های گفت‏وگو نیز آشنا نباشند.

طالبی یکی از مشکلات در ساختار قدرت و مناسبت‎‎های سیاسی و اجتماعی را صحبت کردن‏‏ در تریبون‎های یک طرفه و شنونده نبودن ذکر کرد و گفت: این موضوع باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود و خروجی آن مشارکت مردم در اظهار نظر پیرامون مسائل مختلف باشد.

وی طرح گام را یکی از طرح‏‏های موثر در نزدیک کردن سلایق اجتماعی و یک اقدام ویژه در سطج کشور دانست که به ابتکار یزد اکنون اجرایی شده است.

استاندار بر طرح موضوعات اولویت بندی شده و مورد نیاز جامعه با نگاه کاربردی در این گفت ‎ وگوهای اجتماع محور تاکید کرد و گفت: باید فضایی برای مشارکت تمام علاقمندان به بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات مطروحه فراهم شود و تاثیر نظرات خود را نیز مشاهده کنند.

وی به سابقه چنین گفت‏‏وگوهایی در استان مانند شورای گفت‏‏وگوی کارگران، کارفرمایان و بخش دولتی یا شورای گفت‏‎وگوی دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: با توجه به ساختار قانونی این شوراها، مصوبات آنها لازم الاجراست و این روش می‏‏تواند در مناسبات دیگر نیز بکار گرفته شود.

طالبی در پایان اضافه کرد: می‎توان این ساختار گفت‎‎وگو را به عنوان ایده و طرحی نو در مناسبات اداری نیز بکار گرفت و با نقش خوبی که ایفا خواهد کرد، حداکثر تاثیرگذاری را از قبال آن دریافت کرد.

«فخرالسادات خامسی» مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد نیز در این مراسم از برگزاری 40 نشست با موضوعات مختلف و با حضور مخاطبان حوزه‎‎های مربوطه در قالب این طرح و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ابراز امیدواری کرد که مبادله اطلاعات و تبادل نظر بین مخاطبان مختلف در حوزه‎‎های گوناگون، مسئولان را در جهت ‎ گیری‎‎های خود برای خدمت‎‎رسانی بهتر به مردم کمک کند و آنها در مشروعیت سیاست ‎ گذاری‎‎هایشان یاری کند.

وی گفت: براساس این طرح، برای اولین بار مسئولان در این نشست‎‎ها که با قشرهای مختلفی مانند اساتید دانشگاه‎‎ها، روحانیون، بانوان، اصناف، فرهنگیان و سایر اقشار برگزار خواهد شد، مسئولان تنها شنونده خواهند بود و از ایده‎‎های مخاطبان این نشست‎‎ها بهره خواهند گرفت.

خامسی از قبول اجرای این طرح توسط جهاددانشگاهی استان قدردانی کرد و موضوع نخستین نشست را که با حضور روسا و اعضای هیات علمی دانشگاه‏‏های استان برگزار شد، «مراکز آموزش عالی و دانشگاه‏‏های استان در 40 سالگی انقلاب» عنوان کرد.

«مهدی باصولی» رییس جهاددانشگاهی استان یزد نیز در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به حاضران در این نشست و ارائه توضیحاتی در مورد طرح گام، به سابقه مطلوب جهاددانشگاهی در برگزاری برنامه‏‏های مشابهی مانند مناظره دانشجویی و جشنواره سخن و موارد مشابه دیگر اشاره کرد.

گفتنی است، در ادامه با حضور استاندار یزد پوستر طرح گام رونمایی شده و در پایان نیز روسا، اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‏‏ها به بیان نظرات و پیشنهادات خود پیرامون موضوع آموزش عالی پرداختند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار