مدیر کل دیوان محاسبات یزد:
مدیر کل دیوان محاسبات استان یزد در جریان بازدید خود به همراه مدیر عامل شرکت آب منطقه ‎ ای یزد از سد خوانسار هرات، گفت: تامین اعتبار سد هرات منوط به دفاع از ادامه روند تکمیلی طرح است.
کد خبر: ۷۱۱۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ 05 February 2019

«بهزاد فلاطون زاده» اعتبار سد هرات را منوط به برآورد صحیح اولیه و دفاع از ادامه روند تکمیلی طرح دانست و یادآور شد: شفاف‏سازی مسائلی مانند ظرفیت سد در ذخیره سازی آب، بهره ‎ برداری کارخانجات و صنایع زیردست از این ذخیره و اهداف اولیه ایجاد سد به عنوان گزارش مستند، می‏تواند در تامین اعتبار و رفع مشکلات مالی سد موثر باشد.

وی ادامه داد: با توجه به منابع مالی محدود کشور، طرح ‎ هایی در اولویت تامین اعتبار قرار می ‎ گیرند که سریع‏تر به بهره برداری و درآمد‏زایی می‏رسند تا از محل درآمد آنها، طرح ‎ های بعدی تامین اعتبار شوند.

فلاطون زاده افزود: تامین اعتبار جهت تکمیل طرح سد هرات، نیاز به اثبات برتری منفعت این طرح بر هزینه‏ها دارد.

«محمد مهدی جوادیان زاده» مدیر عامل شرکت آب منطقه‏ ای یزد نیز در این بازدید با اشاره به تلاش زیاد در جهت فعال شدن این طرح، مشکلات مالی و افزایش قیمت را مانع مهمی در راه تکمیل آن عنوان کرد.

وی با بیان مشکلات و مسائل مالی، فنی و منطقه‏ای این طرح، خواستار همکاری دیوان محاسبات استان در تخصیص بودجه به آن شد.

جوادیان زاده با اشاره به این که خدمات این سد برای استان‏های فارس و یزد است، ادامه داد: سهم آب شرب این سد، سالیانه 6.5 میلیون متر مکعب است که 3.5 میلیون متر مکعب آن برای استان فارس و سه میلیون متر مکعب سهم استان یزد است.

وی در پایان خشکسالی‏های اخیر و برداشت های بالا دست را از دلایل کاهش میزان ورودی‏های سد دانست.

«محسن کرمی» مدیر طرح نیز در ابتدای این بازدید، گزارشی از موقعیت، مشخصات فنی و پیشرفت 92 درصدی طرح ارائه کرد.

یاددآور می‎‎شود؛ سد هرات از نوع خاکی و با هسته رسی با ارتفاع 55 متر و حجم مخزن 24 میلیون متر مکعب است که قابلیت تنظیم 12.9 میلیون متر مکعب آب را دارا بوده و تأمین کننده بخشی از آب شرب و صنعت منطقه و جلوگیری از خسارات سیلاب، بهبود شبکه های آبیاری موجود و استفاده بهینه از منابع آب و خاک است و در مسیر خط انتقال به روستاهای خوانسار، چنار، حسن آباد و نیستان می ‎ رسد که سالیانه 2.6 میلیون متر مکعب حقابه زیست محیطی در بستر رودخانه روان ‎ سازی می‏شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار