مدير كل ميراث فرهنگي يزد خبر داد؛
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خسارت بارندگي‌هاي اخير به بافت تاريخي را بیش از 9 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: برای رفع مشکلات، نجات بناها و خانه‌های ساكنان بافت تاریخی نیازمند تامين اعتبارات ستاد بحران هستیم.
کد خبر: ۷۱۶۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ 18 February 2019

«سید مصطفی فاطمی» با اشاره به اتمام مصالح ساختماني مورد نياز میراث فرهنگی استان براي مرمت بناها و بافت‌هاي تاريخي، اظهار کرد: علي‌رغم فعاليت تمام اکیپ‌های میراث فرهنگی و یگان حفاظت در نقاط مختلف بافت تاريخي يزد، همچنان تقاضای مردم براي مرمت رو به افزایش است و اين در حالي است كه میراث فرهنگی از امكانات محدودي برخوردار است.

وی با اشاره به این که بافت تاریخی به شدت در بارندگی‌های اخیر آسیب دیده است، گفت: این خسارت که در ابتدا 9 میلیارد تومان برآورد شده بود، در حال حاضر رو به افزایش است و همچنان مردم در حال مراجعه به میراث‌فرهنگی براي امدادرساني به بناها هستند.

این مسئول با اشاره به آسیب‌دیدگی برخی از اماکن شاخص بافت تاریخی یزد، تصریح کرد: بقعه سید شمس الدین، خانه تاریخی اربابی، خانه قاجاری با تزئینات خاص در محله گازرگاه، بخشی از زندان اسکندر، حصار سمت شمالی بافت تاریخی و برخي ديگر از خانه‌های عرصه بافت جهانی نیز دچار آسیب شده‌اند.

وی ادامه داد: مسجد ملا اسماعیل و مسجد چهل محراب نیز هر چند آسیب ندیده‌اند اما دچار آبگرفتگی و خیسيدگی شده‌اند.

این مسئول با بیان پایان مرمت تمام ساباط‌های آسیب دیده به واسطه‌ی تلاش‌های میراث فرهنگی، خاطر نشان کرد: در این جریان اکثر ساباط‌های خیابان قیام و محلاتی مانند گلچینان، گازرگاه و فهادان را مرمت کردیم اما تریزه‌های دیوارها همچنان نیازمند کنترل جدی هستند تا مشکلی پیش نیايد و دیوارها دچار آسیب نشوند.

وی تخریب برخی از پی‌ها و پایه‌های سست دیوارها را نیز در راستای ممانعت از تخریب کامل سازه‌های بافت تاریخی و حفاطت از جان مردم عنوان کرد و افزود: ناچار به تخریب برخی از دیوارهایی که پی‌ها، پایه‌ها و ستون‌های آن‌ها خیسیده و در حال فرو ریزش بود، شدیم که باید دوباره آ‌نها را مرمت کنیم در حالی که این اقدامات نیز هزینه‌های زیادی در بر دارد.

فاطمي با تاثیر بر این که میراث فرهنگی نیازمند بودجه و اعتبارات ستاد بحران است، گفت: برای رفع مشکلات بافت تاریخی، نجات بناها و خانه‌های ساكنان اين منطقه نیازمند بودجه ستاد بحران هستیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار