مدیر عامل شیشه اردکان گفت: با تولید روزانه نهصد تن شیشه در این کارخانه، ایران در تولید شیشه به خودکفایی رسیده است.
کد خبر: ۷۱۷۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵ 21 February 2019

صنعت شیشه‌سازی در ایران از نمونه صنایع بسیار پویا و توانمندی به شمار می‌رود که می‌طلبد با رونق، توسعه و پیشرفت هر چه بیشتری همراه شود.

تولید شیشه و انواع آن با کیفیت‌های متفاوت در سراسر دنیا انجام می‌شود، اما نوع دسترسی به مواد اولیه مصرفی این صنعت و فناوری‌های لازم آن، در نقاط مختلف دنیا متفاوت است.

تولید سالانه یک میلیون و صد هزار تن شیشه در کشور
در اوایل انقلاب حدود ۷۰درصد نیاز داخل کشور از طریق واردات تامین می‌شد، اما در یک دهه گذشته صنعت شیشه‌سازی ایران به ایستگاه خودکفایی رسیده است و سالانه یک میلیون و صد هزار تن انواع شیشه با همت تلاشگران ایرانی در پنج واحد کارخانه شیشه تولید می شود که حتی جزء صادرکننده‌های بزرگ به کشور‌های همسایه و حتی جهان به شمار می‌رود.

تولیدات در این حوزه فقط به شیشه‌های تخت خلاصه نمی‌شود، بلکه در عرصه ظروف شیشه‌ای نیز شاهد حصول توفیقات بسیاری در صنعت مذکور هستیم.

تولید انواع شیشه مرغوب در اردکان
معاون توسعه و برنامه ریزی کارخانه شیشه اردکان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: این کارخانه شامل پنج واحد کارخانه تولیدی انواع شیشه‌های فلوت، ساختمانی، کارخانه فرآوری مواد اولیه با تولیدات سیلیس، دولومیت، آهک و فلدسپات، کارخانه بلوک سبک و انواع پنل ساختمانی، کارخانه تولید انواع چسب و ملات خشک است.

دهستانی افزود: در این کارخانه انواع شیشه‌ها اعم ازشیشه ساختمانی، شیشه فلوت، شیشه ضد گلوله، شیشه ضد سرقت آینه، شیشه لمینیت، ضدگلوله، ساتینا، دوجداره و چند جداره در سایز‌های مختلف را در ۱۶ خط مطابق با استاندارد‌های روز دنیا تولید می‌کند.

برای اطمینان و کسب اطلاعات بیشتر در مورد استاندارد‌های کسب شده توسط کارخانجات شیشه اردکان با مدیرکل استاندارد استان یزد گفتگو کردیم.

ماجدی مدیر کل استاندارد استان گفت: کارخانه شیشه اردکان از بدو تاسیس نسبت به گرفتن استاندارد اقدام کرده است و در حال حاضر چهار پروانه کاربرد علامت استاندارد از اداره کل استاندارد را دارد.

سومین کارخانه پیشرفته شیشه در اردکان
عزیزیان، از کارافرینان برتر استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: با توجه به تقاضای رو به رشد صنعت شیشه در کشور و وجود مواد اولیه و انرژی مناسب برای تولید این محصول در کشور تصمیم گرفتیم کارخانه شیشه را احداث کنیم.

مدیرعامل شیشه اردکان با اشاره به اینکه پیشرفت و رشد صنایع کشور در بخش‌های مختلف ازجمله صنایعی مثل شیشه، گوی سبقت را از تولیدکنندگان اصلی آن همچون آمریکا، انگلیس و چین ربوده و به خودکفایی رسیده است، گفت: روزانه نهصد تن شیشه با ضخامت از ۱.۸ میلیمتر تا نوزده میلیمتر در این خط ، تولید می‌شود.

تولید سالانه یک میلیون و صد هزار تن شیشه در کشور
وی ادامه داد: از دیگر تولیدات منحصر به فرد این کارخانه تولید شیشه ضد سرقت است که برای شکستن آن توسط سارق بیش از سه ساعت زمان نیاز دارد.

هم چنین شیشه ضد گلوله برای اولین بار با حجم کم و سبکی در این کارخانه تولید می‌شود که توسط نیروی انتظامی تست شده و مورد قبول واقع شده است.

عزیزیان گفت: با شروع به کار این کارخانه ایران به قطب تولید شیشه در غرب اسیا تبدیل شد و بعد از کشور‌های امریکا و چین در رده سوم جهان محسوب می‌شود.

تولید سالانه یک میلیون و صد هزار تن شیشه در کشور

حضور شیشه ایرانی در بازار‌های بین المللی
مدیر عامل کارخانجات شیشه اردکان گفت: در حال حاضر این مجتمع زمینه اشتغال بیش از هفت هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم شده است به‌گونه‌ای که علاوه بر اردکان و استان یزد از شهر‌های تهران و بندرعباس و همچنین کشور‌های چین، عمان و ... نیز افرادی هستند که به استخدام این شرکت درآمده و با ما همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: چهل درصد تولیدات یک میلیون و صد هزار تنی شیشه در کشور در کارخانه شیشه اردکان تولید می‌شود که بیش از ۶۰ درصد محصولات این کارخانه به ۴۲ کشور دنیا و ۴۰ درصد باقیمانده به استان‌های مختلف در داخل کشور ارسال می‌شود؛ البته تمهیداتی دیده‌شده که در آینده میزان صادرات بیشتری داشته باشیم.

تولید سالانه یک میلیون و صد هزار تن شیشه در کشور

وی مقصد صادراتی صنایع شیشه اردکان را به پنج قاره دنیا دانست و عنوان کرد: بیشترین صادرات ما به هند، ترکیه، امارات، عمان، قطر و عراق بوده و درصدد هستیم تا صادرات به اروپا را فعال‌تر کنیم.

عزیزیان با اشاره به این که صادرات شیشه این کارخانه در سال گذشته بیش از ۵۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است، گفت: خوشبختانه ما توانسته‌ایم با حضور در نمایشگاه‌ها و بازار‌های بین‌المللی و نیز ثبت شرکت، برند شیشه اردکان را در کشور‌های مختلف معرفی کنیم که همه این افتخارات به دلیل کیفیت بالای مواد اولیه، ماشین‌آلات روز دنیا، پرسنل سخت‌کوش، پایه‌گذاری تولید بر مبنای محصول صادراتی، دانش شناخت رقبا و بازار هدف، مرغوبیت محصول آماده، بسته‌بندی بر اساس استاندارد روز دنیا و تبلیغات در کشور‌های اصلی هدف است.

بهره برداری از تولیدات جدید، افزایش صادرات و تقویت تولید داخلی مهم‌ترین اهدافی است که این کارخانه در اجرای طرح‌های توسعه تا سال آینده دنبال می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار