یک پژوهشگر کشوری در حوزه میراث‌ مجموعه تاریخی ركنيه در يزد را اثري شگفت‌انگیز خواند و بر اهمیت شناسایی و حفظ كامل آن تاكيد كرد.
کد خبر: ۷۱۸۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 23 February 2019

«نادر کریمیان سردشتی» در نشستي كه با موضوع «رصدخانه‌ي رکنیه، اثری شگفت‌انگیز در تاریخ علم ایران» در کتابخانه وزیری يزد برگزار شد، ضمن تشريح رصدخانه ركنيه و عملكرد اين مجموعه تاریخی، اظهار کرد: این رصدخانه یکی از رصدخانه‌هاي دوره تمدن اسلامي است که شناخت آن اهمیت زیادی دارد.

وی با بيان اين كه رصدخانه مذكور موسوم به رصدخانه وقت‌الساعت در ابعاد هفت در هفت متر بنا شده داراي 12 متر ارتفاع بوده، اظهار كرد: رصدخانه دارای مهندسی خاص بوده به طوري كه در ساخت آن و در قیاس با سایر رصدخانه‌ها از مهندسی ساعت‌های آبی استفاده شده و معماری ایرانی و اسلامی نیز در آن کاملاً رعایت شده است.

اين محقق يكي ديگر از ويژگي‌هاي اين رصدخانه را تنوع آثار در مجاور آن خواند و تصريح كرد: مجموعه ركنيه داراي آثار متعددي مانند ساعت، مدرسه، گنبد و مقصوره، صفه‌ها و مناره‌ها و قنات زارچ و آب انبار، بيت الدويه، دارالشفاء، چاه آب سرد و حوض وسيع از آب قنات فراشا، خانقا و دارالحديث و دارالقرانی نيز بوده که آن را شگفت‌انگیز کرده است.

کریمیان سردشتی در پايان نيز یادآور شد: این مجموعه و ابنیه آن در وقف‌نامه «سيد شمس الدين» و «سيد ركن الدين» ذکر شده است.

گفتنی است، مجموعه رکنیه قدمتی بیش از 800 سال داشته و توسط «سید رکن الدین» از علمای برجسته یزد ایجاد شده كه پس از وفات نیز وي را در مدرسه رکنیه که بخشی از این مجموعه بوده، به خاک سپرده‌اند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار