کارشناس هواشناسی کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد با اشاره به این که افزایش سیلاب ها در عرض‌های بالاتر و افزایش خشکسالی‌ها در عرض‌های پایین‌تر یکی از اثرات تغییر اقلیم به شمار می‌رود، گفت: نوسانات بارشی و خشکسالی می‌تواند به ورشکستگی اقتصادی کشاورزان منجر شود .
کد خبر: ۷۱۸۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 23 February 2019

«محمود توکلی»  با بیان این که تغییر اقلیم تغییر در پارامترهای اقلیمی نظیر بارش و دما است، اظهار کرد: این تغییر به گونه‌ای است که اختلاف معنی داری با نرمال بلند مدت آن داشته باشد .

وی با اشاره به تغییرات تدریجی اقلیمی زمین طی هزاران سال، افزود: این درحالی است که طی دویست سال قبل تغییرات ناگهانی آغاز شده است .

کارشناس هواشناسی کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد با بیان این که استفاده گسترده از سوخت‌های فسیلی طی 150 سال گذشته مقدار دی اکسید کربن را در جو زمین به میزان 33درصد افزایش داده است، گفت: دی اکسیدکربن یک گاز گلخانه ای است که گرما را در جو پایینی زمین به دام می اندازد و میانگین دمای هوا در سطح زمین را افزایش می دهد .

وی با اشاره به این که وقوع تغییر اقلیم در اثر فعالیت های رسد یک پدیده شناخته شده و تایید شده است، خاطرنشان کرد : co2 به همراه سایر گازهای گلخانه ای کمتر از یک دهم حجم جو زمین را تشکیل اما همین گازها اثرات زیادی روی اقلیم زمین دارد از جمله این که گرمای ایجاد شده در جو را به دام اندازد و از خروج آن جلوگیری کند .

توکلی در ادامه با بیان این که طی 150 سال گذشته میانگین دمای پروپوسفر یک درجه سانتی گراد افزایش یافته است، تصریح کرد: در اثر این افزایش دما، دمای سطح آب های کره زمین نیز افزایش یافته و یخچال های کوهستانی و یخ های قطبی هم درحال کاهش و عقب نشینی هستند .

وی با اشاره به این که بررسی ها نشان می دهد که سطح آب دریاهای آزاد طی صدسال گذشته به طور متوسط یک میلی متر بالا آمده است، افزود: پیش بینی شده طی قرن 21 میلیون ها نفر از ساکنین در مجاورت آب های آزاد مجبور شوند در اثر بالا آمدن آب دریا مهاجرت به مناطق دور تر از ساحل شوند .

توکلی از شواهد دیگر تغییر اقلیم را تغییر مکان های جمعیت جانوری و پوششی گیاهی عنوان کرد و گفت: از اثرات دیگر تغییر اقلیم می توان به افزایش سیلاب ها در برخی مناطق به طوره عمده در عرض های بالاتر و افزایش خشکسالی ها در عرض های پایین تر اشاره کرد .

وی با بیان این که کاهش باران در اثر تغییر اقلیم در مناطق گرم و خشک منجر به افزایش تقاضا برای آب شده است، اظهار کرد: این افزایش تقاضا در نهایت باعث افزایش برداشت از آب های زیرزمینی و اختلاف برسر مصرف آب در مناطق دور از رودخانه‌ها شده است .

این مسئول در ادامه به اثرات مستقیم و غیرمستقیم تغییر اقلیم روی بخش کشاورزی اشاره و بیان کرد: نوسانات بارش و دما می تواند در یک سال منجر به افزایش تولید و برداشت محصولات شود و از طرف دیگر وقوع خشکسالی می تواند به ورشکستگی اقتصادی کشاورزان در سال بعد منجر شود .

وی تصریح کرد: کشورهای در حال توسعه اگر قادر به کاربرد فناوری های جدید در تولیدات کشاورزی باشند می توانند با کمبود مواد غذایی ناشی از خشکسالی ها مقابله کنند .

توکلی ایران را یکی از مناطق خشک دنیا عنوان کرد که نسبت به تغییرات اقلیمی حساس و آسیب پذیر است، خاطرنشان کرد: ایران برای سازگاری با خشکسالی ها و کمبود آب ناشی از تغییر اقلیم چاره ای جز استفاد ه از فناوری های نوین برای افزایش آب شیرین و قابل استفاده ندارد .

وی با بیان این که سیاست های دولت در رابطه با کشاورزی باید استفاده از نوآوری های فناورانه را تسهیل کند و مانع سازگاری با تغییر اقلیم نشود، اظهار کرد: در زمینه تغییر اقلیم باید به فعالیت هایی نظیر کنترل تولید و انتشار گازهای گلخانه ای، توسعه جنگل ها، استفاده از فناوری های بدون کربن و انرژی های تجدید پذیر توجه داشت که باعث کاهش اثرات و خطرات تغییر اقلیم می شوند .

این مسئول در پایان گفت: بنابراین یکی از اقدامات موثر در این زمینه تغییر الگوهای مصرف آب و انرژی در مناطق خشک و انتخاب یکی از الگوهای مصرف در دنیا متناسب با این مناطق است .

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار