مدیر مرکز دیابت یزد:
مدیر مرکز تحقیقاتی‌ درمانی دیابت استان یزد با بيان اين كه در کمتر از هر یک ساعت، یک يزدي به دیابت مبتلا می‌شود، تصريح كرد: روزانه حدود ۲۷ نفر به جمع دیابتی‌هاي اين استان می‌پیوندد.
کد خبر: ۷۲۳۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ 09 March 2019

«سیدمحمدرضا آقایی» در نشست شورای سلامت شهرستان میبد با اشاره به این که چاقی و کم‌تحرکی دو معضل بزرگ سلامت در استان یزد محسوب می‌شود، گفت: چاقی یکی از عوامل مبتلا به دیابت است که استان یزد در اين شاخص رتبه چهارم كشور را داراست.

وي بل اشاره به اين كه به طور متوسط ۴۶ درصد از دختران دانش‌آموز یزد دارای اضافه وزن و چاقی هستند، افزود: یزدی‌ها همچنين رتبه پنجم در بی‌تحرکی و رتبه ششم در مصرف فست‌فود را دارند كه همين عوامل نيز موجب شده تا اين استان رتبه پنجم در ابتلا به دیابت و رتبه نهم در فشار خون را به خود اختصاص دهد.

به گفته‌ي آقايي، متاسفانه شهرستان میبد در تمام این موارد بالاترین رتبه را در استان دارد كه زنگ خطر بزرگی برای این شهرستان محسوب مي‌شود.

وی در ادامه دیابت را یک بحران در استان نام برد و بیان كرد: دیابت بیخ گوش تمام یزدی‌هاست و باید با راه‌اندازي پويش مردمي به مبارزه با این بیماری بپردازيم و جلوی رشد آن را بگيريم.

مدیر مرکز دیابت استان دو علت اصلی پنج بیماری سرطان، فشار خون، سکته قلبی و سكته مغزی و دیابت را چاقی و کم تحرکی اعلام كرد و گفت: شيوع سرطان در بين زنان چاق ۳۰ تا ۴۰ درصد بيشتر است.

وی تصریح کرد: در استان یزد کمتر از هر یک ساعت، یک نفر مبتلا به دیابت می‌شود به عبارتي روزانه حدود ۲۶ يا ۲۷ نفر به جمع دیابتی‌هاي استان می‌پیوندد.

آقایی با اشاره به این که تعداد مراكز عرضه فست فود در استان یزد بیش از تعداد پزشکان عمومی است، افزود: باید با فرهنگ‌سازی و بسیج همگانی تغذیه در بین مردم اصلاح شود و تحرک بدنی در بین مردم به صورت یک الگوی مناسب رواج پیدا کند.

وی با بیان این که بعضی از افراد یک برنامه درست برای کاهش وزن ندارند، گفت: با راه‌اندازی پويش «تحرک، تغذیه، تندرستی» با ارائه یک برنامه مناسب در قالب تنظیم، تعادل، تنوع و تمرکز می‌توان سلامتی را در بین افراد تضمین کرد.

به گفته‌ي وي، با آموزش‌های مداوم و پیگیری‌های متداول و تشکیل گروه‌های ۵ تا ۱۰ نفري از افراد ۱۸ تا ۲۵ سال می‌توان با برنامه تغذیه مناسب و همچنین پیاده‌روی مداوم در هر روز، در یک برنامه سه ماهه ۵ کیلو کاهش وزن را در داوطلبان مشاهده کرد.

وي با بيان اين كه با هر یک کیلو کاهش وزن تا ۵ درصد ابتلا به دیابت در افراد کاهش خواهد یافت، خواستار همكاري تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها براي راه‌اندازي اين كمپين شد.

آقايي در پایان اظهار كرد: کسانی كه پدر یا مادر مبتلا به دیابت دارند، ۳۰ درصد احتمال بروز دیابت را دارند و اگر هر دوی والدين مبتلا به دیابت باشد، بین ۶۰ تا ۸۰ درصد شانس دیابتي شدن را خواهند داشت .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار