مدیرکل دامپزشکی استان یزد از اجرای طرح توزیع رایگان واکسن نیوکاسل برای ٢۵هزار قطعه طیور بومی در مناطق روستایی شهرستان خاتم خبر داد.
کد خبر: ۷۲۵۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ 14 March 2019

علی اکبر حداد زاده مدیرکل دامپزشکی استان یزد در دوره آموزشی طرح توزیع رایگان واکسن نیوکاسل در روستای بختیاری شهرستان خاتم ،گفت: یکی از وظایفی که برعهده سازمان دامپزشکی است حفظ سرمایه دامی کشور و مردم به ویژه دام‌ها و طیوری که در مناطق روستایی است.

وی افزود: امروز در بیشتر روستا‌ها باکمترین هزینه و امکانات پرورش مرغ بومی در قالب گله‌های کوچک انجام می‌شود هر چند به نظر می‌رسد که طیور بومی به خاطر تغذیه و ظرفیت‌های ژنتیکی نسبت به طیور صنعتی تولید و بازده بالایی دارد، اما درصورتی که به طور صحیح و با رعایت ملاک‌های فنی و بهداشتی به این موضوع پرداخته شود، نقش آن‌ها در اقتصاد و تغذیه روستائیان قابل توجه خواهد بود.

حداد زاده ادامه داد: تعداد ٢۵ هزار قطعه از پرندگان بومی شهرستان تحت پوشش واکسیناسیون نیوکاسل تزریقی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه علائم این بیماری بعضی مواقع همزمان و یا جداگانه بروز می‌کند، ادامه داد: اسهال سبز، پیچش گردن، سیاه شدن تاج وریش، بی اشتهایی، تب، مرگ و میر بالا و ناگهانی از علائم این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه طیور با یک مرحله واکسیناسیون از این بیماری مصون نمی‌شوند، افزود: تزریق واکسن از ۵ روز جوجه‌ها قابل انجام است و این اقدام باید حداقل دو نوبت با فاصله سه ماه یکبار در طیور بومی و خانگی تکرار شود.

حداد زاده تصریح کرد: طرح توزیع رایگان واکسیناسیون طیور بومی و خانگی در شهرستان‌های خاتم، بافق و بهاباد با همکاری اداره امور عشایر سازمان جهاد کشاورزی استان، دفتر آستان قدس رضوی، فرمانداری، بخشداری، شورا‌ها و دهیاران روستا‌ها برگزار می‌شود.

همکاری روستائیان و عشایر جهت پیشگیری از بیماری نیوکاسل طیور
زارع مدیر امور عشایر سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: طرح واکسیناسیون بیماری نیوکاسل طیور بومی و خانگی در مناطق عشایری و دامداران عشایر‌ی شیوع پیدا می‌کند در راستای پیشگیری از این بیماری این طرح در مناطق روستایی و عشایری شهرستان خاتم انجام می شود.

وی افزود: بیماری نیوکاسل از نوع ویروسی وا ز طریق عواملی، چون باد، کود، عوامل مکانیکی مانند ماشین آلات و ابزار و تجهیزات قابل انتقال است و لازم است برای جلوگیری از این بیماری در کنار واکسیناسیون مدنظر قرار گیرد.

زارع گفت: طرح توزیع رایگان واکسیناسیون طیور بومی و خانگی باهمکاری اداره امور عشایر سازمان جهاد کشاورزی استان، اداره‌کل دامپزشکی و دفتر آستان قدس رضوی در شهرستان خاتم شروع شده است.

وی درپایان خواستار آمادگی و همکاری روستائیان و عشایران جهت واکسیناسیون طیور بومی و خانگی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار