مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم گفت: در راستای بهبود و فزایش کمی و کیفی محصول انار کارگاه آموزشی ترویجی یک روزه باحضور کارشناسان و کشاورزان در شهرستان خاتم برگزار شد.
کد خبر: ۷۲۵۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 14 March 2019

مجتبی آغاز مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم در کارگاه آموزشی ترویجی محصولات باغی این شهرستان با توجه به خشکسالی‌ها و کاهش سطح آب‌های زیر زمینی گفت:کارگاه آموزشی یک روزه محصول باغی انار به صورت تئوری و عملی که اهمیت زیادی در کاشت، داشت و برداشت محصول دارد برگزار شد تا کشاورزان محصول باکیفیت و مرغوب را تولید به بازار مصرف عرضه کنند.

وی با بیان اینکه انار یک محصول باغی اقتصادی است و مقاومت فراوانی در برابر کم آبی و سرما دارد، افزود: باتوجه به اقلیم شهرستان که مستعد کشت محصول باغی انار است ۴٠٠هکتار از باغات شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته که ٣٠٠هکتار آن بارده و١٠٠هکتار آن غیربارده است که امسال بیش از ۵هزارتن محصول انار از باغات شهرستان برداشت شده است.

وی اظهارداشت: انارکشت شده در شهرستان شامل ارقام ترش، ملس، رباب نی ریز و می‌خوش است که ۶٠ درصد از باغات انار به کشت انار رباب نی ریز اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیان کرد :انار یک محصول اقتصادی است که از برگ، میوه، ساقه، ریشه وهسته آن در صنایع آرایشی بهداشتی، مواد غذایی و صنایع آبمیوه استفاده می شود.

کاهش آفت محصولات کشاورزی با روش‌های مکانیکی، بیولوژیکی
محمد رضا وظیفه شناس محقق انار و عضو هیئت علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری استان یزد گفت:کارگاه آموزشی ترویجی محصول انار به منظور اصلاح و توسعه‌ی باغات، افزایش انگیزه در کشت محصول انار، افزایش سطح آگاهی کشاورزان در توصیه‌های کود دهی و تغذیه به‌ موقع، هرس درختان، نحوه آبیاری باغات انار، آشنایی با آفات و بیماری‌های میوه انار درشهرستان خاتم برگزار شد.

وی بابیان اینکه انار درختی مقاوم به خشکی است، اما آبیاری منظم سبب افزایش عملکرد محصول می‌شود، افزود: میزان آبیاری در باغات انار به عوامل متعددی، چون نوع خاک، فاصله کشت درخت، سن درخت و رقم درخت بستگی دارد که آبیاری درخت درخاک سبک هفته‌ای یکبار و درخاک سنگین ١٠ روزی یکبار انجام شود و تغییر ناگهانی درمیزان آبیاری درخت اغلب موجب ترکیدن میوه می شود.

وظیفه شناس بابیان اینکه انار درسال‌های اولیه پس از کاشت رشد سریعی دارد، افزود: درخت انار در برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب در سال‌های سوم به بار می‌نشیند وتولید پاجوش فراوان از ویژه گی‌های این درخت است که کشاورزان با انجام هرس در هنگام خواب درخت موجب می‌شود درختان در دمای ١٠- درجه سانتی گراد دچار سرمازدگی و موردحمله آفات و بیماری‌ها قرار گیرد.

وی فرمگیری درخت درسال‌های اولیه، حذف پاجوش و شاخه‌های نرک، سربرداری از درخت درسال‌های پس از بلوغ و توجه به آفتاب سوختگی میوه را نیز مورد تاکید قرار داد.

وظیفه شناس به آفت کرم گلوگاه که چندسالی است به محصول باغات انار خسارات جبران ناپذیری وارد می‌کند و سبب کاهش کمی و کیفی محصول انار شده است، تصریح کرد: آفت کرم گلوگاه با خسارات شدیدی که به محصول وارد می‌کند موجب شده تا کشاورزان نتوانند از باغات خود محصول مرغوب تولید و به بازار مصرف عرضه کنند، اما کشاورزان با روش‌های مکانیکی، بیولوژیکی، رعایت اصول به زراعی، رعایت بهداشت باغ، جمع آوری میوه‌های آلوده از سطح باغ و جمع آوری بقایای میوه برروی درختان از جمله راه‌های مؤثر در کاهش آفات کرم گلوگاه است.

وی بابیان اینکه درخت انار ۶٠٠ ساعت نیاز سرمایی دارد، افزود: با انجام به موقع کود دهی و تغذیه به موقع درخت موجب می‌شود در فصل زمستان آفات و بیماری‌ها کمتر به درخت حمله کنند و بهترین روش برای کود دهی باغات انار که هر ساله کود دهی انجام می شود چاله کود است که بعد از هرس در خت و قبل از گرم شدن هوا کود پوشیده حیوانی در سایه انداز درختان استفاده می شود و کود بروت است که شامل روی، بُرد و ازت است در دو فصل برداشت محصول ،خزان، و تورم شدن جوانه محلول پاشی می‌شود.

وی در توصیه به کشاورزان شهرستان گفت: کشاورزان نوع درختی که سازگاری با اقلیم آب‌وهوایی شهرستان دارد را درمنطقه کشت کنند تا بتوانند محصول باکیفیت و مرغوب را به بازار مصرف عرضه کنند.

این کارگاه ااموزشی با حضور مدرس وظیفه شناس محقق انار و عضو هیئت علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری استان، کارشناسان و کشاورزان شهرستان درمحل کانون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان خاتم برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار