دادستان يزد:
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد گفت: باید با فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی صحیح، کاربردی و به موقع، برگزاری مراسم چهارشنبه سوری را مدیریت کرد.
کد خبر: ۷۲۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶ 18 March 2019

«علی اکبر شمس» در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان یزد افزود: بخش عمده‌ای از جوانان و عامه جامعه، مخاطب برنامه‌های چهارشنبه‌سوری هستند که هدفی جز شور و شادی و شعف ندارند.

وی بحث پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و اظهار كرد: ابتدا باید با اتخاذ تدابیر مناسب، اطلاع‌رسانی خوب و سایر رویکردهای فرهنگی با چهارشنبه سوری مواجه شد و در درجه دوم و در صورت ارتکاب اقدامات ضدامنیتی و محل آسایش مردم، ورود دستگاه قضایی و برخوردهای قاطع قانونی را دنبال کرد.

این مقام قضایی با ذکر مستندات قانونی در خصوص اخلال در نظم و آسایش مردم، بیان كرد: براساس ماده ٦١٨ قانون مجازات اسلامی هر فردی با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی شود، به حبس از سه ماه تا یک ‌سال و ٧٢ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

وي افزود: براساس ماده ٦٧٥ قانون مجازات اسلامی احراق و تخریب و اتلاف اموال جرم بوده و هر فردی اموال و هر محل مسکونی متعلق به دیگری را تخریب و تحریق كند به حبس از دو تا پنج‌سال محکوم می‌شود.

وی ادامه داد: ‌همچنین بر اساس ماده ٦٨٩ قانون مجازات اسلامی، هرگاه حریق و تخریب و سایر اقدامات انجام شده منتهی به قتل یا نقص عضو یا جراحت و صدمه به انسانی شود، مرتکب علاوه بر مجازات مذکور حسب مورد به قصاص و پرداخت دیه و در هر حال به تأدیه خسارات وارده نیز محکوم خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، سیاست کلی دستگاه قضایی را عدم‌ مخالفت با اصل اجرای مراسم، احترام به آیین‌های سنتی، حمایت از شادی و جشن‌های سالم با رعایت حقوق شهروندی مردم دانست و گفت: ولیکن در عین‌ حال از پلیس خواسته شده برخورد و مقابله جدی با توزیع‌کنندگان و فروشندگان مواد محترقه غیرمجاز و خطرناک، اعمال قانون در خصوص راکبان خودروها و موتورسیکلت‌های متخلف و توقیف آن تا پایان تعطیلات با هماهنگی مراجع قضائی در مرکز استان‌ و شهرستان‌ها را مدنظر قرار دهد.

وی تصریح کرد: برخورد با بر هم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی، هنجارشکنان و نقض‌کنندگان امنیت اجتماعی، نگهداری و بازداشت نقض‌کنندگان حقوق شهروندی، اعمال رویکرد امنیت محله‌محور و تأکید بر مشارکت مردم و نهادها برای پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار و رفتارهای پرخطر از دیگر برنامه‌های مشترک دستگاه قضایی و پلیس در این ایام است.

شمس از ارائه هشدار به اصناف متولی خرید و فروش مواد محترقه و آتش‌زا خبر داد و گفت: به همه صنوف مرتبط هشدارهای قضایی داده شده است که از هرگونه خرید، نگهداری و فروش مواد محترقه و آتش زا اجتناب كند چرا که تبعات هرگونه عمل خلاف قانون با مرتکبین است.

وی به حضور قاضی کشیک و معاونین دادستان در صحنه تا ایام منتهی به چهارشنبه سوری اشاره و بيان کرد: برای تسهیل در انجام امور تأمینی و انتظامی در شب چهارشنبه سوری قاضی کشیک در ستاد انتظامی شهرستان مستقر می‌شود.

دادستان در پایان از عموم شهروندان و خانواده‌ها خواسته شده تا در کنار فرزندان خود باشند و با برپایی مراسم سنتی جهت برقراری امنیت و آسایش با دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی همکاری و مشارکت کنند تا پایان سال خوبی داشته باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار