کارشناس دامپزشکی اداره کل دامپزشکی استان یزد خبر داد:
کارشناس دامپزشکی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: سالانه ۵۰۰ هزار ماهی قرمز پروانه دار به استان وارد می‌شود.
کد خبر: ۷۲۶۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱ 18 March 2019

حمید پور میرزایی کارشناس دامپزشکی اداره کل دامپزشکی استان یزد با بیان اینکه سالانه ۵۰۰هزار ماهی قرمز ،گلی، پروانه دار به استان وارد می‌شود، گفت: ماهی‌های پروانه دار را می‌توان از آکواریوم فروشی‌های سطح شهر و مراکز و میادین تره بار که تحت نظارت شهرداری است خریداری شود.

وی با اشاره به عمر کوتاه ماهی‌های قرمز بدون پروانه افزود: این ماهیان عمر میانگینشان۴ روز است که فروش آن‌ها در خیابان و تابش نور مستقیم و متراکم بودن در یک آکواریم یا تنگ هم از دیگر عامل کوتاهی عمر ماهیان گلی محسوب می‌شود.

پور میرزایی از شهروندان خواست هنگام خرید ماهی به شنای خوب، به پهلو نبودن، نداشتن شنای عمودی، لکه لکه نبودن فلس‌ها و نداشتن چشمان بیرون زنده تاکید کرد و ادامه داد: اگر چنین علایمی در ماهی بود از خرید آن منصرف شوند.

وی با بیان اینکه اگر ماهی به خوبی پرورش یابد تا ۶ کیلو گرم رشد می‌کند و حتی عمرشان به ۱۰ سال در حوض خانه هم می‌رسد ادامه داد: ظرف نگهداری ماهی باید شیشه‌ای بزرگ با دهانه گشاد، درصورت امکان غیر کروی، با دمای ۱۰ تا۲۵ درجه، دور از تلویزیون و بخاری باشد، از دست زدن له ماهی بپرهیزد چرا که با دستان آلوده بیماری به ماهی منتقل می شود و همچنین باعث ترسیدن، از خورده نجاری یا نان برای تغذیه استفاده کنند.

کارشناس دامپزشکی اداره کل دامپزشکی استان یزد به نیاز ۳ لیتر کفایت تعویض ۱۰ روز یکبار آب ماهی اشاره و اضافه کرد: آب شهری را ۴۸ ساعت درون ظرف سرباز گذاشته تا کلر آن خارج شود سپس یک دوم یا یک سوم از آب ماهی را جایگزین آب جدید کنید.

حمید پور میرزایی به تمییز بودن طرف اولیه ماهی و اضافه کردن تزئینات اشاره کرد و افزود: ظرف اولیه را با یک قاشق معادل ۲۵ گرم نمک و یک لیتر آب آن را ضدعفونی و برای تزئیناتش از شن‌های شسته شده و بدون رنگ استفاده کنند.

وی تاکید کرد: ماهی سالم‌ترین و کم خطر‌ترین حیوان خانگی است که در صورت نداشتن حساسیت هیچ بیماری به انسان منتقل نمی‌کند.

کارشناس دامپزشکی با بیان اینکه هر ماهی انگشت قد برای بقا به ۳لیتر آب نیاز دارد، ادامه داد: تراکم برای ماهی مضر است و هم استانی‌های عزیز پس از ۱۳فروردین ماهی‌های خود را به حوض خانه رها کنند و یا به صورت اجتماعی ماهیان را در حوض پارک کوهستان یزد رها کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار