مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد از تعطيلي سرمايه‌گذاري در موقوفات استان به دنبال مشكلات و هزينه‌هاي بالاي كسب مجوز‌ توسط سرمايه‌گذاري در اين حوزه گلايه كرد و گفت: عدم همكاري در اين حوزه باعث فرار سرمايه‌گذاران از فعاليت در اين حوزه شده است.
کد خبر: ۷۲۶۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ 19 March 2019

حجت الاسلام «حسین زارع زاده» در جمع خبرنگاران با اشاره به هزينه‌هاي بالاي كسب مجوز براي سرمايه‌گذاري سرمايه‌گذاران روي موقوفات استان، از تعطيلي سرمايه‌گذاري در اين بخش خبر داد و گفت: اين هزينه‌هاي مالي عملاً سرمايه‌گذاري در اين بخش را نه براي سرمايه‌گذاران و نه براي اداره كل اوقاف به لحاظ اقتصادي غيرقابل توجيه كرده است.
وي افزود: اين در حالي است كه سرمايه‌گذاري در اين بخش نه تنها مزاحمت‌هاي زمين‌هاي وقفي رها شده براي شهروندان را رفع مي‌كند بلكه موجب توسعه اشتغالزايي و زيبايي سيما و منظر شهري و در نهايت توسعه استان خواهد شد.

زارعزاده خواستار مساعدت مسئولان و دستگاه‌هاي مربوطه براي تسهيل سرمايه‌گذاري در حوزه وقفيات استان شد و خاطرنشان كرد: 70 درصد از موقوفات استان مربوط به بخش كشاورزي است كه به دنبال خشكسالي‌هاي دهه‌هاي اخير بلااستفاده مانده و كاهش درآمدهاي اوقاف استان در سطح كشور را به دنبال داشته است.

وي به تاثيرات قابل توجه سرمايه‌گذاري هاي گذشته در برخي موقوفات استان از جمله طرح‌هاي خيابان ايمان كه منجر به اشتغالزايي و رونق منطقه شده يا ساخت هتل مشير يا مجتمع مسكوني 32 واحدي واقع در كوچه شهيد زماني بلوار آيت الله طالقاني اشاره كرد و گفت: بايد سرمايه‌گذاري در حوزه موقوفات استان با همكاري ساير دستگاه‌هاي متولي استان تسهيل شود.

اين مسئول با اشاره به ثبت 66 مورد موقوفه جديد در استان كه بيشترين آنها با 13 مورد مربوط به شهرستان‌هاي يزد و تفت است، گفت: در حال حاضر استان يزد داراي 13 هزار و 960 موقوفه است كه در قالب 300 نيت واقفان خيرانديش به ثبت رسيد است.

وي از ثبت 610 هزار برگ سند موقوفات استان در سامانه جامع موقوفات طي سكسال اخير خبر داد و گفت: همچنين 16 ميليارد تومان از مطالبات اوقاف از دستگاه‌هاي استان امسال وصول شده است.

حجت الاسلام زارعزاده از صدور 450 جلد سند براي موقوفات استان خبر داد و گفت: در سال جاري با صدور اين اسناد مالكيت، 270 هكتار از اراضي موقوفه در استان سنددار شدند.

اين مسئول همچنين از تنظيم 531 سند اجاره جديد براي موقوفات استان و نيز تمديد 3642 سند اجاره خبر داد و گفت: اين اداره كل با ورود به حوزه آسيب‌هاي اجتماعي در قالب كارگاه‌هاي آموزشي سبك زندگي اسلامي در محل بقاع متبركه، هم آكنون 600 نفر را در حال اموزش در اين حوزه دارد.

وي برخي از طرح‌هاي عمراني شاخص مورد بهره‌برداري اوقاف در سال جاري نيز اشاره و به عنوان نمونه از فاز يك توسعه امامزاده قاسم ساغند با هزينه چهار ميليارد تومان، گلدسته امامزاده جعفر (ع) با هزينه 250 ميليون تومان، ايوان صحن ولايت امازاده جعفر با اعتبار بالغ بر 100 ميليون تومان ياد كرد.

مدير كل اوقاف استان از طرح‌هاي در دست اجراي اين اداره كل نيز به صحن امام صادق(ع) در امازاده سيدجعفر محمد و توسعه شبستان امامزاده عبدالله بافق و نيز توسعه صحن ولايت امامزاده جعفر اشاره كرد.

وي در بخش ديگري از سخنانش از اجراي طرح آرامش بهاري سال جديد در 56 امامزاده و بقاع متبركه استان خبر داد و گفت: در قالب اين طرح 37 مبلغ اعزامی از قم در كنار مبلغان استان در خيمه‌هاي معرفت طرح آرامش بهاري به ارائه خدمات به مجاورين و مسافرين در ايام نوروز خواهند پرداخت .

زارع‌زاده از ارائه امكان اسكان مسافران نوروزي در برخي از آستان امامزاده‌هايي كه ظرفيت اسكان دارند مانند آستان امامزاده سيد جعفر محمد(ع) در شهرستان يزد خبر داد و گفت: علاوه بر زائرسراي اين آستان مقدس، امكان اسكان در پاركينگ اين آستان و ارائه صبحانه صلواتي به مسافران در اين مكان براي اياتم نوروز فراهم شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار