رییس هیات مدیره‌ی کانون‌ انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور نادیده گرفتن استقرار راهنمایان گردشگری در اماکن تاریخی را ضعف گردشگری کشور دانست و عدم توجه به این مسئله به ویژه در یزد را موجب آسیب به صنعت گردشگری این شهر جهانی مطرح کرد.
کد خبر: ۷۲۸۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵ 25 March 2019

«سید محسن حاجی سعیدی»  نادیده گرفتن استقرار راهنمایان گردشگری در اماکن تاریخی را ضعف گردشگری کشور دانست و تاکید کرد: هنوز برای استقرار دائمی راهنمایان گردشگری در بناهای تاریخی بودجه‌ای اختصاص داده نشده است، هر چند که با همراهی اداره کل میراث فرهنگی و استانداری‌ها و شهرداری‌ها، راهنمایان گردشگری در بناهای تاریخی به صورت رایگان خدمات خود را به گردشگران ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به این مسئله در یزد به عنوان شهری جهانی، تصریح کرد: راهنمایان تور در اماکن تاریخی محلی برای استقرار دائمی ندارند، از طرفی نیاز به رسیدگی به این مسئله با توجه به جهانی شدن یزد، محسوس‌تر شده است و عدم توجه به آن آسیب به صنعت گردشگری را در پی دارد چرا که راهنمایان تور در جذب مشتری، بازاریابی و شناخت بهتر گردشگرانی که نقش مبلغان یزد را دارند، موثر است.

حاجی سعید افزود: در حال حاضر 120 نفر در زمینه راهنمایی تور ثبت نام کرده و در تمام ایام عید نوروز در شیفت‌های مختلف مستقر شده و خدمات را به صورت رایگان ارائه می‌دهند لذا بی‌توجهی به این بخش به معنای از دست رفتن این نیروهای متخصص و آموزش‌دیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با حذف بیش از 70 درصد لیدرهای گردشگری خروجی از آموزشگاه‌های گردشگری و دارای کارت لیدری، گفت: به منظور مقابله با افزایش لیدرهایی که تنها به دریافت مدرک از آموزشگاه‌ها بسنده می‌کنند، کمیسیونی در راستای غربالگری این افراد شکل گرفته که بیش از 70 درصد افراد در هر جلسه، حذف شده یا نسبت به ارتقای خود اقدام می‌کنند.

این مسئول با بیان این که نگرانی از افزایش لیدرهایی تنها دارای کارت لیدری در یزد وجود ندارد، خاطر نشان کرد: یزد نسبت به رفع مسئله از دو سال گذشته تاکنون اقدام کرده است و این نگرانی برای سایر شهرها وجود دارد و باید نگران مدیریت تورها و رفع این ضعف باشند.

حاجی سعیدی از اقدامات میراث کشور در راستای کنترل و رفع مشکل ترافیک بناهای تاریخی و بازدیدکنندگان با اولویت‌بندی تورهای گردشگری و راهنمایان گردشگری خبر داد و گفت: این مسئله در حال حاضر در دست برنامه ریزی است و اجرای آن در نوروز سال آینده اتفاق خواهد افتاد.

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به فعالیت تشکل‌های گردشگری برای کمک به دولت، اظهار کرد: این تشکل‌ها در قالب ستاد خدمات سفر به گردشگران خدمات رسانی می‌کنند و هر کدام به نوعی ساماندهی بخش‌های مختلف حوزه گردشگری را بر عهده دارند.

حاجی سعیدی ساماندهی مجموعه‌های اقامتی بدون مجوز هتلی و همچنین ساماندهی خدمات هتل‌ها به گردشگران را از مهمترین اقدامات تشکل‌های فعال حوزه گردشگری عنوان کرد و یادآور شد: آژانس‌های مسافرتی در حال برنامه‌ریزی برای فعالیت و نظارت بر تورها و اطلاع رسانی گردشگری هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار