مسئول اجرایی هیات امنا سرو تاریخی ابرکوه گفت: 6 هزار و 200 مسافر داخلی و گردشگر خارجی از 28 اسفند پارسال تا پایان روز چهارم فروردین‌ماه سال 1398، از درخت سرو 4500 ساله این شهر دیدن کردند.
کد خبر: ۷۲۸۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲ 25 March 2019

جواد شمس افزود: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد بیشتر است پیش بینی می شود با توجه به اینکه ابرکوه در جاده طریق الرضا (ع) قرار دارد بازدید مسافران نوروزی از این آثار طبیعی افزایش چشم گیری داشته باشد.
وی اظهار داشت : این درخت یکی از نمادهای آثار طبیعی ایران و گردشگران داخلی و خارجی است و علاوه بر بازدید دیگر آثار تاریخی این اثر بازدید کننده بیشتری دارد.
وی ادامه داد: این‌گونه گیاهی که یکی از قدیمی ترین موجود ایران محسوب می‌شود، با گذشت 45 قرن همچنان شاداب و سرسبز است و در عرصه بیابانی استان یزد، مقاوم و استوار ایستاده و جهانیان را شگفت‌زده کرده است.
وی بیان کرد: سرو ابرکوه از مهمترین جاذبه‌های طبیعی کشور و استان یزد است و در طول سال به ‌خصوص در تعطیلات نوروزی و تابستان مسافران و گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور از این جاذبه طبیعی دیدن می‌کنند.
شمس خاطرنشان کرد: الکساندر روی دانشمند روسی عمر این درخت را چهار تا چهار هزار و 500 سال تخمین زده است.

** سرو ابرکوه جاذبه‌ای منحصربه ‌فرد است
سرو ابرکوه جاذبه‌ای منحصربه ‌فرد است که در طول عمر خود شاهد حوادث تلخ و شیرین تاریخی زیادی بوده و گویی در نخستین لحظه با بیننده زبان به سخن می‌گشاید و حکایت عمر طولانی خود را همراه با ترنم مرغانی که در شاخسار پرپیچ‌ و خمش لانه نهاده‌اند، بازگو می‌کند.
حمدالله مستوفی در کتاب نزهت‌القلوب که به سال740 هجری قمری تألیف کرد، درباره این درخت نوشت: در ابرکوه سروی است که شهرتی جهانی درد، چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته، اکنون این از آن بلندتر و بزرگتر است .
برخی مورخین معتقدند نهال این درخت را « یافت» پسر نوح غرس کرد و این درخت از نوع سروهای مدیترانه‌ای است و ارتفاع آن 25 متر و دور تنه آن 11.5 متر است.
سرو ابرکوه شانزدهم تیرماه 1386 به شماره 3 و به ‌عنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد و همچنین به‌عنوان یک اثر طبیعی در سال 1382 در شورای عالی حفاظت محیط‌ زیست ثبت شد.

** سرو ابرکوه قابلیت ثبت جهانی را دارد
معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که 29 بهمن‌ماه سال 1397 به ابرکوه سفرکرده بود به ایرنا گفت: درخت سرو 4500 ساله ابرکوه قابلیت ثبت جهانی را دارد.
علی‌اصغر مونسان افزود: در سال 1398 ثبت جهانی راه ‌آهن شمال به جنوب کشور در دستور کار است و سرو ابرکوه در موقع خود ثبت جهانی خواهد شد.

** ابرکوه یکی از 14 شهر نمونه کشوری
ابرکوه یکی از 14 شهر نمونه کشوری ، 400 اثر تاریخی، هفت اثر ناملموس، سه اثر طبیعی ، 2 موزه مردم‌شناسی (خانه صولت) و عبرت (خانه حسینیان) دارد که 136 آثار آن در فهرست میراث ملی رسیده است .
سه اثر طبیعی، منزلگاه امام رضا (ع)، خانه آقازاده، خانه‌های قدیمی ، قلعه‌های تاریخی، مسجد جامع ، کوه گنبد عالی و سرو 4500 ساله از آثار تاریخی شاخص منطقه است.
ابرکوه در مرز استان‌های اصفهان، فارس و یزد که به مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران شهرت دارد، قرارگرفته است و همه‌ساله مسافران و زائر امام رضا(ع) علاوه بر سه استان یاد شده از بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از این شهر عبور می‌کنند.
بر پایه اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سال‌های گذشته و با تصویب هیات وزیران 12 شهر و 2 شهرستان به‌ عنوان شهرهای نمونه گردشگری انتخاب شد.
این تعداد شهر از 10 استان انتخاب شد که ابرکوه ، تفت و میبد در استان یزد قرار دارد.
شاخص بودن آثار تاریخی، طبیعی، جاذبه‌های گردشگری و توسعه خانه‌های بوم گردی محلی و صنایع ‌دستی و مشاغل روستایی ، مبنای انتخاب و معرفی این مناطق به‌عنوان شهر نمونه گردشگری کشور بود.
علاوه بر ابرکوه ، تفت و میبد ، شیراز ، لاهیجان، ری، رامسر، دماوند، نیشابور، سرعین، شهمیرزاد، ماهان، بسطام و کاشان از دیگر شهرهای نمونه گردشگری در ایران است.
مرکز شهرستان 53 هزار نفر ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار