رئیس مرکز آمار ایران خبر داد:
رئیس مرکز آمار ایران گفت: یزد شرایط لازم را برای اجرای طرح مدرن سازی نظام آماری کشور به صورت پایلوت دارا است.
کد خبر: ۷۲۹۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 31 March 2019

امیدعلی پارسا در جلسه‌ای با حضور استاندار یزد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به اینکه سال گذشته امور مرکز آمار ایران با شعار «آگاهی بخشی، اعتمادسازی و بسترسازی مناسب برای نظام آماری کشور» پیگیری شد، اظهار داشت: راهبرد اصلی نظام آماری کشور در دهه پیش‌رو، گذار از نظام‌های آماری سنتی نظام آماری ثبتی مبنای مدرن به عنوان زیر ساخت اصلی حکمرانی شایسته است.

وی بیان کرد: این موضوع در شورای عالی آمار کشور تصویب شده و پیش‌نویس قانون جدید آمار کشور با استفاده از تجارب موفق جهانی و آسیب شناسی نظام آماری کشور متناسب با این تحول بنیادین در کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار نهایی شده است.

پارسا خاطرنشان کرد: در جهان امروز به دلایل متقن، مسئولیت یگانه تهیه و انتشار آمارهای رسمی نظیر نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری به سازمان‌های ملی آمار که در کشور ما مرکز آمار ایران نامیده می‌شود، سپرده شده است.

وی افزود: در حال حاضر در دنیا فقط در پنج کشور آمارهای تورم و فقط در ۱۲ کشور رشد اقتصادی توسط بانک مرکز ارائه می‌شود و ایران تنها کشوری است که دارای دو نرخ در این زمینه بود.

رئیس مرکز آمار ایران عنوان کرد: در سال گذشته کمیسیون تخصصی آمار کشور به مرجعیت یگانه مرکز آمار ایران رأی داده و نهایی شدن آن منوط به تصویب در شورای عالی آمار کشور است که امسال در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: سال ۹۸ برای نظام آماری کشور نقطه عطفی در طراحی استقرار نظام آمارهای ثبتی مبنا و گذار از آمارهای سنتی است و خوشبختانه در استان یزد آمادگی خوبی در این راستا وجود دارد و زیرساختها فراهم است.

پارسا خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه‌های استان یزد تعامل، محبت و صمیمیت و پرداختن به موضوعات جدید برای توسعه استان است بر این اساس در صدد هستیم تا یزد را استان پایلوت در زمینه اجرای طراحی و استقرار آمارهای ثبتی مبنا معرفی کنیم و چند مورد کار از جنس تغییر و تحول اساسی و جدی در این استان انجام دهیم.

وی یادآور شد: با استقرار نظام آمارهای ثبتی مبنا علاوه بر تولید آمارهای با کیفیت و کم هزینه تر، دستگاه‌های حاکمیتی می‌توانند از داده‌های اداری یکدیگر استفاده کرده و به این ترتیب از بسیاری از تخلفات اداری و تصمیمات نادرست مبتنی بر داده‌ها و اطلاعات آمار ناقص پیشگیری می‌شود و کارایی و اثربخشی دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور افزایش می‌یابد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار