مدیر کل میراث فرهنگی یزد:
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به نگرانی ناشی از بارش‌های شنبه و یک شنبه هفته آتی، گفت: خانه‌هایی که سکونت در آن‌ها برقرار نیست، امکان تخریب و آسیب‌پذیری بیشتری دارند.
کد خبر: ۷۳۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶ 13 April 2019

«سید مصطفی فاطمی» با اشاره به نگرانی ناشی از بارندگی‌های شنبه و یک شنبه اظهار کرد: به دنبال پیش بینی حجم باران‌های این دو روز در راستای کاهش آسیب‌هایی که به بافت و اماکن تاریخی استان یزد خواهد شد، نسبت به بستن ورودی‌ها و مناطقی که امکان تجمع آب وجود دارد، اقدام کردیم.
وی با بیان این که گستردگی 6000 هکتاری بافت تاریخی امکان رسیدگی به تمامی نقاط آن را از سلب کرده است، گفت: با وجود آن که مردم و اکیپ‌های مردمی یزد و میبد به نیروهای اداره کل میراث فرهنگی در رسیدگی به اماکن تاریخی و خانه‌های نواحی بافت‌های تاریخی استان و سایر روستاها و شهرستان‌ها کمک می‌کنند اما شاید به بیش از 600 هکتار از بافت تاریخی تا پایان شنبه رسیدگی شود.
این مسئول نگرانی بیشتر خانه‌های بافت تاریخی را مختص خانه‌های بدون سکونت دانست و تصریح کرد: خانه‌هایی که سکونت در آن‌ها برقرار نیست، امکان تخریب و آسیب‌پذیری بیشتری دارند چرا که ممکن است راه‌های ورودی و ناودان‌های آن‌ها مسدود بوده و باز نشوند.
وی در ادامه در رابطه با علت آسیب‌پذیری‌های اخیر این بافت پویای کهن سال، خاطرنشان کرد: هر چند این بافت با قدمت زیاد در مقابل حوادث طبیعی مقاومت کرده و حفظ شده است اما نگرانی‌های اخیر برای سلامت آن، بارش باران‌های غیرمنتظره‌ای است که در دهه‌های گذشته وجود نداشته‌اند.
فاطمی در پایان تاکید کرد: اکیپ‌های مردمی و میراث فرهنگی در حال رسیدگی به بافت‌های تاریخی هستند اما مردم نیز همکاری کرده و امکان دسترسی به نیروها برای رسیدگی به پشت بام‌ها را فراهم کنند از طرفی تمامی ساکنان بافت‌های تاریخی نسبت به رسیدگی به ناودان‌ها و پشت‌ بام‌های خانه‌هایشان اقدام کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار