جشنواره علمی، فرهنگی و هنری کودکان کار و خیابانی با عنوان «باز باران» به همت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد برگزار می‎شود.
کد خبر: ۷۳۴۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ 14 April 2019

«فخرالسادات خامسی هامانه» مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این جشنواره از 24 تا 29 فرودین ماه در راستای آیین نامه ساماندهی متکدیان و کودکان خیابانی به منظور فرهنگسازی و آگاه سازی جامعه مورد دغدغه کودکان کار و خیابانی و نیز استعدادیابی کودکان کارو خیابانی در بخش های مختلف علمی، فرهنگی و هنری و ایجاد چتر حمایتی برای آنها برگزار می‎‎شود.

وی افزود: موضوع کودکان کار و خیابانی یکی از آسیب‌‌های اجتماعی مورد تاکید در کنار آسیب‌‌های اجتماعی دیگر مانند طلاق، حاشیه نشینی، اعتیاد و فساد اخلاقی در جامعه است که باید آن را به یک دغدغه عمومی در جامعه تبدیل کرد.

خامسی با بیان این اختلاف نظرهایی در مورد تفکیک کودکان خیابانی و کودکان کار در جهان وجود دارد، عنوان کرد: برخی کارشناسان معتقدند که در ایران کودک خیابنی نداریم و عمدتاً کودکان کاری هستند که در خیابان ها به دلیل فقر خانوادگی نسبت به امرار معاش اقدام می‎‎کنند که البته دریزد عمدتاً غیربومی هستند.

وی در همین رابطه اعلام کرد: براساس امارهای بهزیستی استان در سال 96 تعداد 153 کودک کار و در سال 97 تعداد 169 کودک کار توسط بهزیستی پذیرش شده اند که از این تعداد 90 درصد کودکان و البته همه بزرگسالان جزو اتباع بیگانه هستند.

این مسئول عمده بخش‌‌های این جشنواره شش روزه را نمایش خیابانی، نمایش اجرا محور(پرفورمنس) و سرود با اجرای کودکان کار و خیابانی، مسابقه انشاء و نقاشی، پخش و نقد فیلم و برگزاری پنل آموزشی و حمایت های مادی و معنوی در قالب کمپین # لطفا - از - من - خرید - نکنید، ذکر کرد.

«عباس ملازینلی» رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد نیز برگزاری این جشنواره را در واقع تلنگری به جامعه بخصوص قشر دانشگاهی، دانش پژوهان و هنرمندان برای بررسی چالش‌‌ها وراهکارهای این حوزه و انتقال دستاوردهای ان به مسئولان اجرایی ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: این سازمان از سال گذشته مجموعه فعالیت های اجتماعی را برای بهبود اوضاع آسیب های اجتماعی جامعه در دستور کار قرار داده و سایر فعالیت های فرهنگی و ورزشی نیز پیرامون همین فعالیت های اجتماعی تعریف شده است.

ملازینلی با اشاره به این که بیش از 14 درصد از جمعیت شهر یزد را افراد غیربومی و غیرایرانی تشکیل می‌دهند، به بروز تضادهای فرهنگی و اجتماعی ناشی از مهاجرت پذیری یزد اشاره و تاکید کرد: باید به نحوی هنرمندانه و با برخورد نرم فرهنگی و ظریف برای رفع معضلات این بخش که کودکان کار و خیابانی نیز از جمله انهاست، اقدام کرد.

این مسئول در پایان از راه اندازی مرکز نگهداری کودکان کارو خیابانی یزد به همت شهرداری و با همکاری اداره کل بهزیستی استان در آینده نزدیک خبر داد.

گفتنی است، در این نشست مسئولان برگزاری این جشنواره به سئوالات و دغدغه خبرنگاران در مورد این برنامه و موضوع کودکان کار و خیابانی پاسخ دادند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار