مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: نیاز به همایش‌های ویژه برای معرفی موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه احساس می‌شود و همچنین باید از عاشیق‌ها حمایت مالی صورت گرفته و در فضای مجازی بتوانیم آنان را معرفی کنیم و نام میادین و کوچه‌ها را نیز می‌توانیم به اسم عاشیق‌های نامی و مشهور استان بگذاریم.
کد خبر: ۷۳۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸ 15 April 2019

لزوم نامگذاری میادین شهر به نام عاشیق‌های آذربایجان غربی
به گزارش تابناک آذربایجان غربی، داریوش علیزاده، مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی، عصر امروز، ۲۶ فروردین ماه، در مراسم اختتامیه سومین جشنواره موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه، اظهار کرد: این جشنواره به‌همت واحد موسیقی حوزه هنری طراحی و برنامه‌ریزی شده و شهرداری و شورای شهر نیز کمک‌های فراوانی برای برگزاری این جشنواره انجام دادند. 
وی با بیان اینکه این جشنواره در ۳ مرحله برگزار شد و ۵۰ عاشیق شرکت کردند، افزود: در مرحله اول جشنواره، داوران، نمرات عاشیق‌ها را محاسبه نموده و ۳۰ نفر به مرحله دوم راه یافتند و سپس ۱۲ نفر نیز به مرحله نهایی راه یافته که ۵ نفر به‌عنوان نفرات برتر منتخب شدند.
علیزاده ادامه داد: جشنواره این چنینی به‌صورت تخصصی تاکنون در استان برگزار نشده بود و در این جشنواره ما برای ارتقاء موسیقی عاشیق‌ها تلاش کرده‌ایم و درحال حاضر ۵۴ نوا در موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه داریم.
وی با اشاره به فعالیت‌های واحد موسیقی حوزه هنری استان تصریح کرد: انتشار «اورمودان گلن سسلر» در سال ۸۳ آغاز شد و تمامی نواها گردآوری شده و در قالب یک مجموعه منتشر گردیده و در ۳ دوره انتشار یافت و اکنون به‌عنوان سوغات فرهنگی ارومیه به‌شمار می‌رود.
مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: عاشیق‌ها علاوه بر اجرای نواها، داستان‌های بسیار خوبی نیز دارند و ارومیه، مهد داستان‌های عاشیقی است و اکنون تعدادی از این داستان‌ها را گردآوری کرده‌ایم و انتشار آنها در قالب کتاب، فیلم و انیمیشن نیاز به حمایت دارد.
وی یادآور شد: کانون عاشیقی را در سال ۸۹ راه‌اندازی نمودیم و تاکنون نیز ۱۰۰ عاشیق در این کانون ثبت‌نام کرده‌اند و هدف از ایجاد این کانون نیز کشف استعدادهای اصیل بوده و تاکنون ۳۲۰ کنسرت عاشیقی را در محل حوزه هنری استان برگزار کرده‌ایم.
علیزاده تاکید کرد: از مسئولین انتظار می‌رود جشنواره‌ها در قالب ملی و بین‌المللی برگزار شوند، چراکه ما با ۳ کشور هم‌مرز هستیم که هر سه دارای عاشیق بوده و می‌توانیم جشنواره‌های بین‌المللی را برگزار نموده و همچنین نیاز به همایش‌های ویژه برای معرفی موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه احساس می‌شود و همچنین باید از عاشیق‌ها حمایت مالی صورت گرفته و در فضای مجازی بتوانیم آنان را معرفی کنیم و نام میادین و کوچه‌ها را نیز می‌توانیم به اسم عاشیق‌های نامی و مشهور استان بگذاریم.
وی در پایان گفت: حضور عاشیق‌ها در محله‌های استان و در مناسبت‌های مختلف نیز می‌تواند در آشناسازی مردم با این موسیقی فولکلور بسیار موثر باشد./ایکنا
انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار