عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: بارش شدید باران و وقوع سیلاب های اخیر درشمال کشور تاثیری بر بالا آمدن سطح آب دریای خزر ندارد.
کد خبر: ۷۳۵۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲ 15 April 2019

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: بارش شدید باران و وقوع سیلاب های اخیر درشمال کشور تاثیری بر بالا آمدن سطح آب دریای خزر ندارد.

داریوش یوسفی کبریا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه امید دریای خزر به رودخانه هاست ولی تنها پنج درصد آب های دریای خزر مربوط به آبریز های شمال کشور همچون استان های مازندران، گیلان و گلستان می باشد.
مدیر سابق مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با بیان اینکه حدود 85 درصد حوزه آبریز دریای خزر مربوط به روسیه و رودخانه ولگاست، گفت: همچنین 8 درصد این آبها از آذربایجان می باشد و بقیه کشورها اعم از قزاقستان و ترکمنستان بدلیل دارا بودن بیابان و کویر سهمی در آبریز دریای خزر ندارند.
یوسفی کبریا اظهار داشت: ایران بیشترین جمعیت ساحل نشین دریای خزر را دارد و هر نوع تغییری در تراز آب این دریاچه می تواند یک فرصت و یا یک تهدید همچون دهه 70 برای مردم حاشیه آن به همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه 865 کیلومتر از کل ساحل هفت هزار کیلومتری دریای خزر در اختیار ایران است، اظهار داشت: روسیه با دارا بودن بیشترین ساحل دریای خزر در حال حاضر با سد سازی های اخیر که تعداد 13 سد می باشد موجب کاهش آب ورودی به دریاچه شده و این درحالی است که رودخانه ولگا با 260 میلیارد مترمکعب در سال به عنوان بزرگترین حوزه آبریز دریای خزر85 درصد آب دریای خزر را تامین می کند.
یوسفی کبریا گفت: شیب کم آب دریای خزر از سمت روسیه ، پائین آمدن تراز آب دریا در سواحل دریای خزر و موجب بروز شدیدترین صدمات به بخش های شیلات ، ناوبری و دریانوردی روسیه خواهد شد و از این جهت آنها مجبور به حفظ تراز آب دریای خزر هستند.
وی با بیان اینکه 70 درصد حجم آب دریای خزر در حوزه ایران قرار دارد؛ افزود: عمق دریای خزر در حوزه ایران یک هزار و 25 متر ولی در طرف روسیه بسیار ناچیز و آن هم حدود 2 متر است و بدلیل تبخیر بالای آب دریای خزر ، حوزه آذربایجان بیشترین شوری را به خود اختصاص داده است.
این دکتری عمران - محیط زیست اظهار داشت: پیش روی آب دریای خزر اواخر بهار و اوایل تابستان بدلیل بارش باران های بهاری و آب شدن برف ها رخ می دهد و باید مقدار آبی که از حوزه های آبریز به دریای خزر می ریزد بیشتر از میزان تبخیر و برداشت آب باشد.
یوسفی کبریا بیان کرد: تنها امید دریای خزر رودخانه ها هستند که سد سازی می تواند جلوی ورود آب به دریای خزر را بگیرد و از سوی دیگر رودخانه های سالم نیازمند لایروبی، احداث پل های اصولی و جلوگیری از ساخت و ساز بی رویه می باشد.
دریای خزر دارای هفت هزار کیلومتر ساحل و 400 هزار کیلومترمربع وسعت است که عمده آب آن از طریق رودخانه ولگا تأمین می شود و میزان شوری آب آن حدود 12 گرم در لیتر است.
ایران دومین کشور با تراکم جمعیتی بالا در میان کشورهای حاشیه دریای خزر است و ثبت تراز آبی دریا و بررسی علت کاهش و یا افزایش آن در کنار حراست از حریم ساحلی هنگام پیشروی و پسروی آب برای مردم منطقه اهمیت زیادی دارد.
دریای خزرتقریبا یک هزار و 200 کیلومتر طول و 310 کیلومتر عرض دارد و 130 رودخانه به این دریا می ریزند.
مازندران با داشتن حدود 338 کیلومتر از ساحل خزر نزدیک نیمی از ساحل این دریا را در بین استان های شمالی کشور در اختیار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار