مدير كل امور بانوان استانداري يزد:
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری یزد گفت: بانوان تحصیل کرده استان می‌تواند با استفاده از برند زیلو به رونق تولید کمک کنند.
کد خبر: ۷۳۷۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱ 23 April 2019

«فاطمه دانش یزدی» در حاشیه بازدید از چند کارگاه زیلوبافی در شهرستان میبد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، اظهار كرد: در راستاي تحقق شعار امسال در خصوص «رونق تولید» و با توجه به ظرفیت‌های شهرک‌های صنعتی به وي‍ژه در مورد معرفی خوشه‌های مختلف که دو نمونه شاخص آن یعنی خوشه زیلو و خوشه سفال و سرامیک در میبد دنبال می‌شود، می‌توان زمینه اشتغال‌زایی و رونق توليد را فراهم آورد.

وي هدف از این بازدیدها را بررسی مشکلات خوشه زیلو عنوان کرد و افزود: با توجه به احیاء و معرفی اين هنرصنعت جهانی به عنوان یکی از مولفه‌ها و شاخص‌های استان، بايد با همکاری بین بخشی دستگاه‌ها تمام مشکلات این حوزه مرتفع شود تا زمینه‌ساز فرصت‌هاي شغلي بيشتري باشد.

دانش يزدي بیان کرد: زیلو یکی از دست‌بافته‌ها و زیراندازهایی است که در شهرستان میبد از پیشینه‌ي تاریخی برخوردار است و آنچه تا به امروز به یادگار مانده، از نياكان ما در این منطقه است.

مدیر کل امور بانوان وخانواده استانداری با اشاره به کویری بودن استان، اظهار كرد: با توجه به استفاده از پنبه براي بافت زيلو، اين دست بافت جزو زيراندازهاي خنك و خاص مناطق كويري به ويژه در فصل گرما محسوب مي‌شود و می توان در شهرهای کویری کشور نظیر نایین، کاشان و مناطق حاشیه کویر مانند خراسان‌جنوبی، آن را اشاعه داد.

دانش یزدی در ادامه با بیان این که نیمی از جمعیت استان را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: بیکاری در جامعه بانوان تحصیل‌کرده چشمگیر است ولی می‌توان با احیای سنت زیلو به عنوان برند استان یزد و شهرستان میبد موجب ورود اين قشر به محیط کسب و کار شد كه اين امر نيز به تحقق شعار سال يعني رونق تولید کمک خواهد كرد.

وی تصریح کرد: شهرستان میبد داراي بانوان فعال و تحصیل‌کرده‌اي است كه با توجه به حساسیت مردم شهرستان به هنرصنعت زيلو مي‌توانند با ظرافت، پشتکار، دقت نظر و تلفیق هنر با ديگر هنرهای تجسمی، آثار زیبایی را خلق کنند و کاربردهای جدیدی را با این هنرصنعت به نمایش بگذارند.

دانش یزدی همچنين میبد را یکی از ظرفیت‌های فرهنگی استان معرفی کرد و گفت: با توجه به جهانی شدن شهر یزد و هنر صنعت زیلوی میبد و اين كه ۸۰ درصد از گردشگران استان در زمره‌ي گردشگران فرهنگی هستند، شهرستان میبد به عنوان یکی از ظرفیت‌های فرهنگی استان مطرح است.

وي در ادامه با بيان اين كه می‌توان گردشگران را با استفاده از زیلو و تلفیق اين هنر با سنت به عنوان سبد فرهنگی جذب کرد، تصريح كرد: زیلوی میبد در ابعاد کوچک‌تر و تلفیق آن با هنرهای جدید و تجسمی مي‌تواند از اين طريق به عنوان سفیر فرهنگی وارد کشورهای مختلف شود و میبد را به خوبی معرفی کند.

دانش‌یزدی در پايان نيز خاطرنشان كرد: هنر زیلوبافي در میبد نه تنها در بین مردان رواج دارد بلکه بانوان هنرمند گمنامی نيز در این شهرستان وجود دارند که در این حوزه فعالیت‌هاي خوبي دارند و اگر بتوانيم معرف بانوان توانمند در این حوزه باشیم و آن‌ها را در سطح کشور و بین الملل معرفی کنیم، نقطه عطفی براي اشاعه این هنرفرهنگ در بین بانوان خواهد شد.

گفتني است؛ مشکلات بیمه رنگ‌رزی، مقرون به صرفه نبودن این هنر و مشكل تهیه مواد اولیه از جمله پنبه از جمله مواردی بود که در جريان این بازدید به آنها اشاره شد و در مورد رفع آنها مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قول همکاری و مساعدت داد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار