کارشناس امور باغبانی:
یزد - ایرنا - کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در اجرای طرح توسعه و ترویج کشت گیاهان کم آبخواه ، برداشت محصول گل محمدی از 202 هکتار گلستان های استان از اواخر فروردین ماه گذشته آغاز شد تا نیمه اول اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد.
کد خبر: ۷۳۷۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶ 24 April 2019

حمید حمزه  در حاشیه بازدید از تعدادی باغ‌های شهرستان ابرکوه پیش بینی کرد که از این مقدار سطح زیرکشت 377.5 تن محصول برداشت شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورت استفاده از این میزان تولید در واحدهای گلاب‌گیری، 944 تن گلاب استحصال می‌شود.
این کارشناس باغبانی یزد بابیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی مربوط به شهرستان‌های تفت ، مهریز، اشکذر ، خاتم ، اردکان و ابرکوه است، اضافه کرد: سطح زیرکشت این گیاه از 200 هکتار در یک برنامه پنج‌ساله به 600 هکتار در استان افزایش می یابد.
حمزه با اشاره به اینکه توسعه کاشت محصول کم آبخواه از چند سال قبل به دلیل کاهش بارندگی و افت سطح آب‌های زیر زمینی در دستور کار سازمان قرار دارد، یادآور شد: کشت محصول کم آبخواه به‌ویژه گیاهان دارویی که محصولی زود بازده دارند در اولویت است.
کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد تاکید کرد: افرادی که متقاضی توسعه و کشت گلستان‌های گل محمدی هستند، این سازمان علاوه بر پرداخت وام خود اشتغالی کم‌بهره ، در اجرای کاشت با توزیع نهال یارانه ای با آن‌ها همکاری می کند.
وی در ادامه بیان کرد: همچنین در این زمینه افزایش سطح زیر کشت گل‌های زینتی گلخانه‌ای در برنامه قرار دارد.
حمزه تصریح کرد: هم‌اکنون 117 هزار مترمربع از اراضی تفت ، یزد ، مهریز و اشکذر که از مناطق عمده تولید گل‌های زینتی استان است به پرورش این گیاه اختصاص دارد.
به گفته وی در این مناطق با فعالیت 27 بهره‌بردار زمینه اشتغال مستقیم 80 نفر فراهم‌ شده است.
وی یادآور شد : پارسال 17 میلیون شاخه انواع گل‌های زینتی شامل رز، گلایول، مریم ، ژربرا و لیسیانتوس در استان تولید و 90 درصد آن به بازار سایر استان ها عرضه شد.
این مسئول باغبانی استان افزود: تولید محصول کشاورزی در فضاهای بسته که منجر به صرفه‌جویی آب و استفاده مطلوب در مصرف این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا می‌شود ، از مزیت‌ های کشت گلخانه‌ای است.
زمین‌های قابل‌کشت استان 170 هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی ، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخوان ، 116 هزار هکتار آن کشت می‌شود و از این میزان 69 درصد مربوط به باغ‌ها و 31 درصد مربوط به زمین‌های زراعی است.
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار