مدیرجهادکشاورزی شهرستان خاتم:
مدیرجهادکشاورزی شهرستان خاتم از افزایش ۵ برابری سطح زیرکشت گل محمدی در این شهرستان خبرداد.
کد خبر: ۷۴۴۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ 13 May 2019

مجتبی آغاز مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم بابیان اینکه سطح زیر کشت گل محمدی در خاتم نسبت به سال گذشته ۵ برابر افزایش یافته است، گفت: شهرستان خاتم به دلیل تنوع آب و هوایی مستعد تولید انواع گل و گیاهان دارویی و کم آبخواه ، گل محمدی در سطح ١٢٢ هکتار کشت شده است.

وی با اشاره به افزایش ١٠٠هکتارسطح کشت گل محمدی افزود: ۵٠ هکتار گل محمدی با پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و ۵٠ هکتار دیگر از آورده شخصی کشاورزان کاشت شده و در دستور کار داریم.

آغاز ادامه داد: با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گل محمدی در طرح ترسیب کربن در روستای کرخنگان و دیگر ارتفاعات شهرستان در سطح ١٠٠هکتارکشت شده وامیدواریم و در افق ۵ساله سطح زیر کشت این گیاه به ٢٠٠هکتار برسد.

وی افزود: گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش تکثیر می‌شود و در خطوط منظم که ردیف‌ها به فاصله ٣متر و فاصله هر بوته گل با بوته دیگری به فاصله ۱ تا ٢متر است.

آغاز گفت: گل محمدی گیاهی است تا ١٢سال گل می‌دهد و صرفه اقتصادی این گیاه از سال سوم برای کشاورز چشمگیر است که از هر هکتار باغستان گل محمدی ٢ تن گل‌تر و در شهرستان رکورد ۴ تن نیز برداشت می شود بوته گل محمدی بعد از ١٢سال به اندازه ٢٠سانتی متر از روی خاک بریده و یک باغستان جوان احداث می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیان کرد:گل محمدی یک گیاه کم آبخواه است که در هر هکتار حدود هشت هزارو ۵٠٠ متر مکعب آب استفاده می‌شود که با اجرای آبیاری قطره ای، در هر هکتار مصرف آب به سه هزارو۴٠٠متر مکعب می‌رسد و موجب بهره وری آب و افزایش تولید گل می شود.

آغاز تصریح کرد: باتوجه به افزایش سطح زیر کشت گل محمدی در این شهرستان گلاب گیری به صورت سنتی در روستای کوشک انجام می شود و در آینده فرآوری این محصول به صورت گلاب گیری صنعتی و اسانس گیری را در شهرستان نیز خواهیم داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار