فیلم سینمایی «نوح(ع)» ساخته دارن آرونوفسکی با حضور قائم مقام صدا و سیمای مرکز یزد در نارنجستان هنر حوزه هنری تحلیل و بررسی شد .
کد خبر: ۷۴۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳ 13 May 2019

حجت الاسلام «سیدمحمدجواد صداقت‌کشفی» در هشتاد و سومین نشست باشگاه فیلم حوزه هنری یزد که به اکران و تحلیل فیلم سینمایی «نوح(ع)» ساخته دارن آرونوفسکی اختصاص داشت، اظهار کرد: ماجرای حضرت نوع(ع) در منابع اسلامی و ادیان مسیحیت و یهود با اشتراکات و اختلافاتی آمده است. همچنین در این‌باره افسانه‌ها و قصه‌های متعددی وجود دارد .

وی افزود: یکی از اختلافات عمده ترسیم چهره پیامبران الهی از جمله حضرت نوح(ع) در قرآن و بعضی از منابع سایر ادیان مانند عهد عتیق، این است که پیامبران الهی در قرآن کریم انسان‌هایی مؤمن، متقی، مهربان، دلسوز برای هدایت مردم و دارای سایر مکارم اخلاقی معرفی شده‌اند ولی در کتاب مقدس، ایشان گاهی جنبه معنویت خود را از دست داده و سخنان یا افعال گناه آلودی بروز می‌دهند .

این کارشناس مذهبی گفت: همچنین در کتاب مقدس، توصیف خداوند با وجه زمینی توأم با ضعف و زبونی، پشیمانی و حتی شکست در مقابل مخلوقات صورت می‌پذیرد در حالیکه قرآن کریم نام خداوند را با برترین صفات و اسماء الحسنی ذکر می‌کند .

قائم مقام صدا و سیمای مرکز یزد تصریح کرد: چنانکه از فیلم «نوح(ع)» بر می‌آید، نویسنده و کارگردان، این اثر را بر اساس «سفر پیدایش» کتاب مقدس تولید کرده و بنابراین در ابتدا باید بر اساس همان منبع تحلیل و بررسی شود.

صداقت کشفی با اشاره به هزینه 125میلیون دلاری فیلم ادامه داد: در این اثر به‌رغم موفقیت‌های ساختاری از قبیل جلوه‌های ویژه فراوان، بازی‌های موفق و فیلمبرداری دیدنی، پایبندی به منابع دینی حتی کتاب مقدس وجود ندارد و به ظاهر، کارگردان اصولا قصد ساخت اثری مذهبی هم نداشته است ولی از آنجا که نام و ماجرای یکی از پیامبران اولوالعزم همراه با جزئیات ذکر شده از خانواده او در منبع دینی مورد نظر استفاده می‌کند .

وی در همین رابطه بیان کرد: وجود حکایات افسانه‌ای و داستان‌های فرعی تخیلی مانند درگیری‌های فراوان بین نوح(ع) و یکی از فرزندان قابیل و نیز مداخله فرشتگان عذاب شده و تغییر شکل یافته زمینی در ساخت کشتی و نبرد با مخالفان از ضعف‌های بنیادین این فیلم به شمار می‌آید اگرچه همین ضعف‌های محتوایی به تند شدن ریتم و گیشه پسند شدن آن کمک کرده است .

این کارشناس افزود: در فیلم نوح(ع) شخصیت پیامبر خدا، به گونه‌ای مستأصل، عبوس، خشک، فاقد ارتباط ویژه با پروردگار و بدون معجزه برای هدایت مردم معرفی شده است. البته ظاهرا همه این خصلت‌ها به دلیل تکلیف‌گرایی او در مقابل خداوند است ولی همین امر باعث شده که به عنوان یک پیامبر هیچ محبوبیتی برای مخاطب ایجاد نکند و حتی گاهی همسر یا عروس او حرف‌های لطیف‌تر و انسانی‌تری برای گفتن دارند و نوح(ع) را نصیحت می‌کنند .

وی اظهار کرد: در روایت حاضر که برگرفته از آموزه‌های سفر پیدایش در کتاب مقدس است خالق به عنوان وجودی پشیمان و منتقم معرفی می‌شود و تصمیم می‌گیرد که همه بشریت را محو کند و چنین القاء می‌شود که تمام همت نوح(ع) برای نجات حیوانات است زیرا انسان لیاقت ادامه حیات ندارد و همین دیدگاه کشمکش‌هایی را در فیلم به‌وجود می‌آورد .

به گفته این کارشناس نکته دیگری که براساس منبع مورد استفاده به صورت اغراق‌آمیز و گاهی تغییر یافته به آن پرداخته شده ماجرای فریب آدم و حوا به وسیله مار است و تا انتهای فیلم پوست مار به عنوان میراثی معنوی برای انتقال نبوت و نجات و حیات بشریت دست به دست می‌شود .

قائم مقام صدا و سیمای مرکز یزد با بیان اینکه در این فیلم از شیطان و پلیدی او خبری نیست تصریح کرد: گویی در این اثر، تعمدی برای تبرئه شیطان و از طرفی تکریم واقعه مخالفت با خدا وجود دارد چنانکه نوح(ع) و پدربزرگش نیز به نوعی به مخالفت امر خالق می‌پردازند و برای ادامه نسل بشر همت می‌کنند هرچند این امر بر اساس اعتقادات ما تحریف شده و مغایر حقیقت است .

وی در پایان گفت: در مجموع می‌توان گفت فیلم «نوح(ع)» از نظر فرم و ساختار حرفه‌ای، دیدنی و جذاب است ولی به لحاظ محتوایی براساس آموزه‌های قرآنی، فیلمی کفرآمیز و دون شأن پیامبر خداست. همچنین از نظر کتاب مقدس نیز تخیلات بر اعتقادات پیشی گرفته و کارگردان، به کتاب مقدس هم وفادار نمانده است .

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار