مسئولان مشکلات بصری و سيماي بافت تاریخی که ناشی از سیستم برق‌رسانی سنتی آن است را در آینده‌ای نه چندان دور و به شرط تامین اعتبارات لازم برطف خواهند کرد.
کد خبر: ۷۴۴۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹ 14 May 2019

 

یکی از مشکلات بافت تاریخی شهر يزد و به ویژه عرصه جهانی آن، سیم‌ها و تير برق‌هایی است که در گذشته برای توزیع برق ایجاد شده ‎ اند چرا كه علاوه بر مستعد حادثه و خطرآفرین بودن، منظر و سيماي نامطلوبي به بافت داده است.

البته این مشکل در حال حاضر توجه مسئولان شهر و متوليان بافت تاريخي را برانگیخته و آنها را به رفع این مشکل واداشته است، مشکلی که بازه زماني طولانی مدت و اعتبارات مکفي را می‌طلبد.

«علیرضا پورسلمان» جانشین پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد با اشاره به رفع مشکلات سیما و منظر بافت تاریخی به ویژه در عرصه جهانی آن، اظهار می‌کند: یکی از مشکلات بافت تاریخی شهر يزد موقعیت بصری نامطلوب آن است که ناشي از تجمع تاسیسات شهری به ویژه سیم‌ها و تیرهای برق در اين بافت تاريخي است.

وی اضافه می‌کند: در همين راستا برطبق برنامه‌ريزي پایگاه میراث فرهنگی، بازدیدی با حضور مسئولان موبوطه از بافت تاریخی انجام و نمونه‌های موفق و ناموفق و همچنین راهکارهای اولیه به منظور رفع این نواقص شناسایی شدند.

این مسئول تاکید می‌کند: این برنامه هر چند به صورت بلند مدت است اما در نهایت به ساماندهی بصری بافت تاریخی منجر خواهد شد به طوری که تلاش مي‌شود تا بسیاری از کابل‌ها و حتی جعبه‌های توزیع برق، در درون دیوارها و زمین تعبیه می‌شوند.

«علی ابويی» قائم مقام مدیر شرکت توزیع برق شهرستان یزد نيز با اشاره به جهانی شدن بافت تاريخي یزد و برنامه‌‌ريزي اين شركت براي ساماندهی تاسیسات شهری اين بافت جهاني، اظهار می‌کند: ساماندهی 290 هکتار بافت تاریخی جهان‌شهر یزد در قالب طرحی جامع و در بازه‌ی زمانی پنج ساله باید اجرايي خواهد شد.

وی برآورد اوليه هزينه‌هاي طرح ساماندهی و اصلاح تاسیسات شهری حوزه برق در بافت تاريخي يزد را بیش از 150 میلیارد تومان اعلام مي‌كند و مي‌گويد: طرح در صورت تخصيص اعتبار مورد نياز قابل اجراست البته طرح در چندین فاز انجام خواهد شد و هر فاز بدون در نظر گرفتن ضریب افزایش نرخ، حدود 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ابويي در ادامه با بیان این که طرح اصلاح و بهبود شبکه‌های برق از طرف شرکت توزیع برق تهیه و به صورت مکتوب به استانداری اعلام شده است، می ‎ گوید: شرکت توزیع برق یزد به محض اولین تخصیص اعتبار و آماده بودن کامل طرح نسبت به اجرای آن اقدام می‌کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار