مدير كل ميراث فرهنگي يزد:
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اشاره به این که یادگاری‌های حک شده بر سنگ‌نگاره‌های کوه ارنان ماجرایی تازه نیست، گفت: این یادگاری‌ها به چندین سال گذشته تعلق داشته و گزارش جدیدی مبنی بر آسیب به این آثار باستانی دریافت نشده است.
کد خبر: ۷۴۵۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹ 16 May 2019

«سیدمصطفی فاطمی» با اشاره به این که یادگاری‌های روی سنگ‌نگاره‌های کوه ارنان متعلق به گذشته است، گفت: این یادگاری‌ها و حتی جای شلیک گلوله‌ای که بر بدنه این سنگ‌نگاره‌ها دیده می‌شود، به چند سال گذشته تعلق دارد و با تازگي گزارشی مبنی بر آسیب به این سنگ نگاره‌ها دریافت نشده است.

وی در همین راستا افزود: یزد یکی از شهرهای غنی از نظر سنگ نگاره است و شامل آثاری از این سنگ‌نگاره‌ها در بخش‌هایی از تفت، بهاباد، بافق، شواز و گاریز است که حتی برخی از آن‌ها قدمتی بیش از سنگ نگاره‌های کوه ارنان دارند.

این مسئول از جداکردن برخی از سنگ‌نگاره‌ها و قرار دادن آنها در موزه سنگ زندان اسکندر به عنوان راهکار محافظت از آنها یاد کرد و گفت: هر چند جداکردن سنگ نگاره‌ها از کوه‌ها و قراردادن آنها در موزه کاری منطقی نیست اما اگر سلامت این آثار باستانی چند هزارساله تهدید شود ناچار به این اقدام هستیم.

وی در همین راستا تاکید کرد: حفظ سنگ‌نگاره‌ها بیش از آن که نیازمند جداکردن از کوه‌ باشد، به ارتقای فرهنگ‌سازی مردم در محافظت از آنها نیاز دارد چرا که بعضا ابعاد آنها بزرگ بوده و جداکردن آن‌ها از کوه کار راحتی نیست.

فاطمی در رابطه با سلامت سنگ‌نگاره‌های چند هزار ساله کوه ارنان، یادآور شد: خوشبختانه با ارتقای سطح فرهنگ عمومی وضعیت این سنگ نگاره‌ها نسبت به گذشته بهتر است و به تازگی نیز هیچ گزارشی در مورد تخريب آنها دریافت نشده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار