مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از آغاز مرحله دوم مرمت خانه تاریخی فرخی یزدی خبر داد.
کد خبر: ۷۴۵۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱ 18 May 2019

«سید مصطفی فاطمی» از آغاز بخشی دیگر از عملیات مرمت و بازسازی خانه تاریخی فرخی یزدی خبر داد و اظهار کرد: مرمت و بازسازی بخشی از این خانه شامل جمع آوری آجرهای کف پشت بام و اجرای مجدد کف‌ سازی پشت بام با آجر فرشی، اجرای کاهگل و سیمگل حیاط، اجرای آجرفرش حیاط، ساخت و نصب درهای چوبی، حفر چاه جذبی و اجرای تاسیسات است.

وی افزود: عملیات مرمت خانه فرخی یزدی از سال های گذشته توسط اداره کل میراث فرهنگی استان آغاز شده و اکنون فصل دیگری از مرمت آن در حال انجام است، ضمن این که به منظور تکمیل اقدامات مرمتی بنا در سال جاری، گچ کاری اتاق‌ها، اجرای کاهگل و استحکام بخشی حیاط نیز انجام می‌شود.

فاطمی با بیان این که خانه فرخی یزدی در خیابان امام خمینی(ره) یزد و در ذیل مجموعه بافت تاریخی و جهانی این شهر واقع شده است، گفت: این بنا متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است که ویژگی‌های معماری خانه‌های ایرانی را دارد.

این مسئول ادامه داد: این خانه دارای دو ورودی در شمال، دو حیاط مرکزی و اتاق‌هایی در اطراف حیاط و زیرزمینی به وسعت کل بنای همکف است و روی دیوار ضلع جنوبی این خانه نیز تزئینات گچ‌کاری مختصری دیده می‌شود.

گفتنی است، خانه تاریخی و ارزشمند فرخی یزدی، نویسنده، روزنامه‎‎نگار و شاعر لب دوخته‎‎‎ی یزدی در سال ۱۳۹۱ به شماره ۳۰۸۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار