مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: در سال زراعی 98- 97 در 200 هکتار زمین‌های شهرستان پیاز محلی توسط 400 خانوار کشاورز کشت شد ، پیش‌ بینی می‌شود آبان ماه هزار و 600 تن محصول برداشت شود.
کد خبر: ۷۴۵۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶ 18 May 2019

مهدی غیب الهی افزود: کشت این محصول غذایی که نقش موثری در سبد خانوارها دارد از اواخر فروردین‌ ماه 98 شروع شده بود.
به اظهار وی با توجه به خاک مرغوب منطقه «اردی » بخش بهمن ، آبدهی، تغذیه کود مغزی، محلول‌ پاشی و استفاده از نظر کارشناسان ترویج ، متوسط تولید در هر هکتار به 80 تا 150 تن برسد.
وی از ابرکوه به عنوان تولید کننده عمده محصول پیاز استان یزد نام برد و اضافه کرد: با توجه به کاهش بارندگی و تبعات خشکسالی، سال های آینده این محصول به شیوه نوین کشت شود، هم ‌اکنون 2 هکتار مزرعه نمایشی با استفاده از آبیاری تیپ( نواری) ایجاد شد.
این مسئول حوزه کشاورزی ابرکوه تصریح کرد: می‌توان با کشت این گیاه به‌صورت نشا که صرفه‌جویی در بذر، کاهش مصرف آب و کوتاه کردن زمان کاشت تا برداشت را به همراه دارد، زمینه کشت این ماده غذایی را توسعه داد.
غیب الهی خاطرنشان کرد: علاوه بر مزارع اِردی و علوی بخش مرکزی در پنج هکتار اراضی فراغه ، پیاز به شیوه نشایی کشت شد.
به گفته وی به دلیل افت سطح آب‌های زیر زمینی و تداوم 2دهه خشکسالی، کاشت گیاهان کم آبخواه با ارزش افزوده بالا شامل گلخانه، پسته و زعفران و توسعه آبیاری نوین به کشاورزان توصیه می‌شود.
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
منابع آبی 15 هزار هکتار باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه 140 میلیون مترمکعب است که ظرف 10 ماه از 662 حلقه چاه‌ و 11 رشته قنات تأمین می‌شود.
سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار