«الهه خاکباز الوندیان» با بيان اين كه پارسال 525 هزار و 447 نفر از 30 موزه استان یزد بازدید کردهاند، از رشد 14 درصدی اين آمار در سال جاري خبر داد.
وی یزد را یکی از متنوعترین شهرهای کشور از نظر تنوع و حتی تعدد موزهها عنوان کرد و گفت: یزد موزههای مردمشناسی، سنگشناسی، دیرینهشناسی، خودرو، سکه، اسناد و نسخ، علوم طبیعی، تمبر و باستانشناسی دارد که این تنوع، ظرفیت و فرصتی برای این شهر تاريخي محسوب میشود،
وي با بيان اين كه اين تنوع در حين حال میتواند تهدیدی برای شهر جهانی نيز باشد، پایین آمدن آمار بازدیکنندگان موزهها را ناشی از جمعیت و تنوع موزههاي یزد خواند و افزود: این تعداد موزه امکان انتخاب را برای گردشگران دشوار میکند، هرچند كه با تبلیغات مناسب میتوان از این ظرفیت در راستای توسعه گردشگری به بهترین شکل استفاده کرد.
خاکباز الوندیان با بیان این که تبلیغات موزهها از سال گذشته تاکنون وضعیت نسبتاً مطلوبی پیدا کرده است، گفت: امسال شش بنر به مناسبت روز جهانی موزهها با رایزنی اداره کل میراث با شهرداری يزد، در نقاط مختلف شهر نصب شد که این مسئله گویای توجه و درک بیشتر این ظرفیت از سوی دیگر دستگاههاست.
وی رونق موزههای یزد را مستلزم ارتقای تبلیغات دانست و گفت: تبلیغاتی که با نیازسنجی و امکانسنجی انجام شود میتواند مردم به ویژه یزديها که سلیقه آنها موزه محور نیست را به سمت موزهها بکشاند تا افراد تنها از سوی مدارس و مراکز آموزشی به موزهها فراخوانده نشوند.
این مسئول همچنين خانواده محور شدن موزهها را راهکاری برای جلب مردم به ویژه یزدیها به سمت موزهها مطرح کرد و گفت: برخی از موزهها با سوق دادن برگزاری برخی از مراسمهای فرهنگی و خانوادگی منجر به رشد و رونق خوبی در اين حوزه شدهاند که باید این موضوع در تمام موزههای یزد فراگیر شود.
وی با بیان این که موزهها در حفظ تاریخ و هویت باستانی شهرها بسیار موثر هستند، گفت: موزهها خوراک روان و فرهنگ یک جامعه و جزو ضرورتها هستند و بیتوجهی نسبت به این بخش از جامعه، به معنای فراموشی گذشته و تاریخ در دنیای مجازی و الکترونیکي كنوني است.
خاکباز الوندیان در پایان یادآور شد: تبلیغات این حوزه تبلیغات فرهنگ جامعه است و قطعاً اشاعه فرهنگ جامعه تنها بر عهده اداره کل میراث فرهنگی نیست.