مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر از ثبت حمام تاریخی فیروزآباد به عنوان چهارمین بنای تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی خبر داد.
کد خبر: ۷۴۶۵۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵ 20 May 2019

محمود ادیبان مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر گفت: پس از ثبت شدن حمام‌های تاریخی اشکذر، شمسی و خضرآباد، حمام تاریخی فیروزآباد به شماره ۳۲۲۰۳ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی افزود: حمام تاریخی فیروزآباد در بافت تاریخی این روستا و در جوار مسجد جامع فیروزآباد در عمق سه متری زمین بنا شده و متعلق به دوران صفویه است.

ادیبان ادامه داد: این بنا شامل دو قسمت، حمام بزرگ و حمام کوچک است که هر دو دارای فضا‌های بینه، سر بینه، میاندر و ورودی مستقل است.

وی گفت: ورودی حمام بزرگ با سر در و فضای ورودی در ضلع جنوبی و ورودی حمام کوچک در ضلع غربی است که هر دو به صورت تمام وقت و جداگانه برای استفاده اهالی محل فعال بوده است.

ادیبان افزود: در ساخت این بنا، از آجر، خشت و گل استفاده شده که سقف‌ها به صورت فیل پوش اجرا شده و پشت بام حمام کاهگلی و بدنه فضا‌های داخلی بنا در سالیان گذشته کاشیکاریی شده است.

وی گفت: این حمام در بیست سال گذشته فعال بوده و از ابتدا برای گرم کردن آب حمام با سوزاندن هیزم و روغن سوخته در تون حمام و گرم شدن آب خزینه و پس از آن با خشک شدن آب قنات فیروزآباد و لوله کشی آب شرب با نفت سیاه و گازوئیل، آب را گرم کرده و استحمام می‌کردند.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر همچنین بیان کرد: هزینه استحمام هر خانواده در ابتدا، بسته به تعداد نفرات هر خانوار، ماهیانه به داددن سهمیه گندم، به حمامی پرداخت شده و در طول ماه از حمام استفاده می‌کردند که در دوره‌های بعد هزینه استحمام با پرداخت وجه نقد بوده است.

گفتنی است با توجه به همجواری این حمام با آثار تاریخی مسجد جامع، حسینیه، آب انبار و خانه‌های تاریخی در بافت تاریخی فیروزآباد، قابلیت راه اندازی مجموعه فرهنگی، تاریخی و گردشگری در این محدوده وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار